Tot vandaag aan toe hoor je op tv, radio, krant en internet hoe fantastisch vandaag wel niet is, dat je moet genieten van de zondag omdat gat daarna over is en termen als zonnig en warm. Als nu bijna meer dan de helft van NL nu geen zon meer heeft en lage temps moet de toon van de berichten zich daarop aampasen. Voorspellen is lastig maar pas je iig wel aan aan hoe het actueel is. Nu lees je zonnig en warm, noorden bewolkt terwijl midden en oosten ook al bewolkt zijn en tenps onder de 15.
Die berichten passen ze ook wel aan, alleen "de toon" op de tv/radio kranten etc zoals jij benoemd wordt ingekocht bij een weerbureau. Niet elke verandering zal gelijk tot een nieuw (en dus betaald) weerbericht leiden denk ik. (behalve wellicht als het noodweer is).
Ik ken de contracten niet hoor van de weerbureaus met hun afnemers maar ik denk dat het allemaal op een centenkwestie is terug te voeren.
Ik kan me zelfs voorstellen dat het in het belang is voor de commerciele weerbureaus om vooraf aan "zo'n mooie dag" te zorgen dat er veel "traffic" komt op hun sites. Zeker in een periode dat het mooie weer op zich laat wachten is dit een buiten kans om extra omzet te genereren. Het is een dunne lijn tussen een genuanceerde weersverwachting en eentje die de aandacht trekt
De KNMI berichten waren volgens mij behoorlijk zuiver als het om verwachting wekken gaat. Maar die hoeven er naar mijn weten ook niet aan te verdienen zoals de commerciëlen.
gr
Peter
Quote selectie