Alleen de Telegraaf blijft sceptici een podium geven en de overige kranten proberen een zo goed mogelijke uitleg te geven over de klimaatopwarming.
Dit artikel is hier al eerder geplaatst:
https://www.nu.nl/weekend/5907561/klimaatvraag-waarom-twijfelen-mensen-aan-klimaatverandering.html
Nu kwam ik ook een bijzonder stuk tegen over de Golfstroom (als deze mocht stilvallen)
Conclusie: de zeespiegelstijging gaat nog sneller!
https://downtoearthmagazine.nl/warme-golfstroom-kan-stilvallen/
Onderdeel van bovenstaand artikel:
Is een nieuwe kleine ijstijd mogelijk?
“Nee, dat gaat niet gebeuren. Met meer dan 300 ppm (deeltjes per miljoen; red.) CO2 in de atmosfeer zijn er geen ijstijden meer mogelijk, en we zitten al dik boven de 400. Als de Golfstroom helemaal instort, daalt de temperatuur in een jaar of twintig met 2,5 graad en wordt het hier gedurende een periode van misschien zestig jaar niet warmer. Dan is het voorbij en gaat de temperatuur weer met dezelfde snelheid omhoog. Een gedeeltelijke instorting van de Golfstroom leidt tot gematigder effecten.”
Wat moeten we met deze kennis? Temperatuurstijging is al decennia lang het grote probleem, en nu blijkt een tijdelijke maar forse verlaging van de temperatuur ook mogelijk.
“Het belangrijkste klimaateffect waar Nederland mee te maken krijgt, is niet de temperatuurverandering maar de zeespiegelstijging. Daar maak ik me nog veel meer zorgen over. Er zijn hoe langer hoe meer indicaties dat het met Antarctica behoorlijk mis gaat. Met een blijvende instabiliteit van Antarctica, zal de snelheid van de zeespiegelstijging enorm toenemen. In het ongunstigste scenario hebben we zes meter stijging in 2200. Daar moet Nederland zich op voorbereiden. Ingenieurs van Rijkswaterstaat zijn het er niet over eens hoeveel meter zeespiegelstijging Nederland aankan. Sommige zeggen dat we zes meter stijging goed aankunnen, andere dat het bij twee meter eigenlijk is afgelopen.
Stel dat de Golfstroom zou instorten, wordt de zeespiegelstijging niet minder. Integendeel, die wordt dan juist erger. Als de wereldwijde ‘transportband’ stilvalt, zal ook het drukverschil tussen het zuiden en noorden van de Atlantische Oceaan wegvallen. Dat betekent dat de oceaan in het zuiden een halve meter daalt en in het noorden ongeveer een halve meter stijgt.”