Direct onder het dak kan het >100C worden. Dit komt door een combinatie van factoren:
- slechte isolatie (auto's nemen vrijwel direct de temperatuur van de buitenlucht aan)
- grote glasoppervlakte
- absorptie van warmte (zichtbare spectrum) in donkere materialen (zwarte dashboards etc).
Alles wat donker is, absorbeert licht en warmt op. De materiaalsoort bepaald grotendeels hoeveel warmte (dichtheid) en hoeveel infrarood er geabsorbeerd wordt. Een wit oppervlak wordt minder warm dan een zwart oppervlak, maar dat is grotendeels dankzij de weerkaatsing van zichtbaar licht. Je wilt dus dat er zoveel mogelijk licht weerkaatst wordt en een ander deel geabsorbeerd (weerkaatsen leidt immers tot spiegeling en dat is niet altijd gewenst). Dit geabsorbeerde licht (denk aan zwart glas) wordt gedeeltelijk via conductie en convectie alsnog naar binnen geleid, maar een aanzienlijk deel zal naar buiten toe stralen.
Zoals gezegd, in een auto kan het warmer dan 100C worden op bepaalde oppervlaktes. 70C ín de auto is geen uitzondering. Zodra je het raampje iets open laat staan zal een aanzienlijk deel van de warmte naar buiten stromen. Dus in de zomer, als de auto geparkeerd staat en je weet dat het droog blijft: laat alle raampjes een stukje open. Dat voorkomt dat de airco daarna heel hard moet werken om die initiele hitte er uit te krijgen. En de eerste paar honderd meter rijden ook mét de ramen open.
Quote selectie