Ook nog eens midden in de spits morgenvroeg na een vorstperiode.
Dit kan ongetwijfeld voor veel ongevallen zorgen
IJzel op 2 manieren morgenvroeg. Een interessante Guidance van het KNMI.
In een lijn ten noordoosten van Vlieland en Nijmegen onderkoelde regen. Deze bevriest direct bij het raken van iets.
Ten zuidwesten daarvan gewone regen op wellicht een bevroren ondergrond, deze zal dan ook direct bevriezen.
In beide gevallen wordt gesproken over ijzel als ik me goed heb ingelezen.
In grote lijnen trekken de modellen goed bij richting werkelijke temperaturen. Alleen Hirlam is nog steeds enkele graden te koud. De voorste begrenzing van de frontale neerslag in Hirlam lijkt te voorlijk: onder de bewolking die de neerslag genereert zit eerst nog een droge luchtlaag en Hirlam houdt geen rekening met de sublimatie in deze luchtlaag. In de loop van de nacht naar maandag bereikt dit gebied met frontale neerslag het westen van het land, trekt langzaam oostwaarts en verlaat het oosten in de loop van maandagmiddag. Globaal tussen 1500 en 5000 voet zien we tijdens de eerste uren van de neerslag een smeltlaag waarin de natteboltemperatuur maximaal +4°C is. Daaronder lijkt de natteboltemperatuur dan nog negatief te zijn en het is de vraag of de natteboltemperatuur aan de grond dan ook nog onder nul ligt. Vooral noordoost van globaal de lijn Vlieland-Nijmegen lijkt dit het geval te kunnen zijn. Met name daar dus ook kans op onderkoelde regen op een koud wegdek. Verder naar het zuidwesten waarschijnlijk "gewone" regen, maar mogelijk valt die wel op een wegdek onder nul. Het wegdektemperatuurmodel berekent vrijwel overal temperaturen net onder nul als de eerste regen valt. Alleen in het zuidwesten valt de regen op een wegdek boven nul. Mogelijk dat het wegdekmodel een fractie te koud is (zal niet veel zijn) omdat HAP2 waarop het gladheidsmodel is gebaseerd mogelijk iets te dunne bewolking heeft vanavond. Hoe goed het effect van de kou van de afgelopen dagen in het wegdekmodel zit is echter ook nog maar de vraag. Ook nemen we mee dat de modellen de afgelopen dagen steeds aan de koude kant zijn geweest.