@Guus n.a.v. mijn bericht (https://www.weerwoord.be/m/2730466, golfhoogte Noordzee extreem volgende week, dit wordt oppassen geblazen) vorige week gepost.
Ik weet helemaal niets van de scheepvaart, des te meer over het weer op volle zee, specifiek de Noordzee
Nu maar hopen en bidden dat er niets natuur- en milieu bedreigends van dit alles onze kans op komt...
één van de factoren. Er komt heel wat meer bij kijken gelukkig. De MSC Zoe was in een zeer onfortuinlijke slingering terecht gekomen. Schepen van die omvang zijn zeer goed gebouwd om dergelijk slecht weer aan te kunnen gelukkig. Echter in bepaalde omstandigheden zorgt de relatief korte en hoge golf periode voor een dusdanige slingering dat schade bijna onvermijdelijk is geworden. Aanpassing van de snelheid van het schip en initiële stabiliteit kunnen een hoop ellende vermijden. Zie het als de soldaten die marcheren over een houten brug en de houten brug doen instorten. Er is in de scheepvaart heel veel geleerd van het ongeluk met de MSC Zoe en aanpassingen doorgevoerd.
https://www.ad.nl/friesland/vrachtschip-verliest-vijf-containers-bij-de-kust-van-ameland~aa26d6e8/
https://nos.nl/artikel/2375694-containerschip-dat-rondjes-draaide-bij-vlieland-naar-veilige-positie-gesleept.html
https://nos.nl/artikel/2375567-nederlands-vrachtschip-bij-noorwegen-maakt-slagzij-kustwacht-vreest-voor-kapseizen.html
etc. etc. etc. wat gaat er nog komen?