20 februari in het verleden: 1963

Bericht van: Cees-Rotterdam , 20-02-2023 20:56 

Toen aan het einde van de lange en extreem koude winter van 1963 nog een periode van rustig vriesweer aanbrak, waarin op veel plaatsen nog zeer strenge vorst werd gemeten, vond een uniek evenement plaats:

De autotochten op het IJsselmeer

Een stoutmoedig plan

De ijsverenigingen uit Workum en Medemblik, waarvan bestuursleden al eerder met een auto het IJsselmeer hadden overgestoken, bedenken een bijzonder plan, vanuit avontuurlijke instelling en misschien ook wel vanuit handelsgeest: we moeten een autotocht over het IJsselmeer organiseren, met toegangsgeld dat de kosten ruim kan dekken. Een uniek gebeuren dat ook nooit meer herhaald zal worden. Het ijs zal zeker dik genoeg zijn om alle soorten auto’s te dragen; de schattingen lopen uiteen van 40 tot 80 centimeter. Op woensdag 20 februari wordt de eerste tocht gehouden in somber vriesweer. De deelnemers betalen 10 gulden, de andere inzittenden f 2,50. De route is uitgezet: langs de plaatsen Workum, Hindeloopen, Stavoren, Medemblik, Enkhuizen en Wervershoof. Het parcours is 93 km lang en de toegestane snelheid is 40 km/uur. Verder moeten de deelnemers stempelen in de plaatsen die zij aandoen. Na inlevering van de volle stempelkaart ontvangen zij een tegeltje.
De ANWB heeft op verzoek van de organisatie speciale verkeersborden gemaakt. (Zie afb. 14) Verder zijn er EHBO-posten en een bekende oliemaatschappij heeft een benzinepomp op het ijs. De politie werkt royaal mee aan het geheel. Aan deze tocht doen 912 auto’s mee.

De tweede tocht

Na het succes van de eerste IJsselmeertocht volgt er een tweede op 24 februari. De tocht wordt nu gehouden bij stralend winterweer. Er zijn dit keer 4500 deelnemers, die uit het hele land komen. Het zijn er eigenlijk te veel, waardoor niet alles vlekkeloos verloopt. Door het grote aantal voertuigen ontstaan opstoppingen en files; en daarbij wordt er lustig voorgedrongen wat dan weer irritaties oplevert. Sommigen doen 7 uur over 100 km.

De derde autorally.

Ondanks het feit dat het overdag licht dooit, waagt de organisatie van de IJsselmeerrally’s het om een derde tocht uit te schrijven op 3 maart. Wijs geworden door de bijna chaotische toestanden van 24 februari heeft men een paar aanpassingen gemaakt. Er zijn op veel plaatsen 2 of 3 banen, de lengte is uitgebreid tot 130 km en in Workum behoeft niet meer de stad in gereden te worden om te stempelen; dat kan nu op het ijs. Er nemen vanuit vijf startplaatsen dit keer 1030 auto’s deel aan de rally, een veel lager aantal dan de 4500 van 24 februari. Deze laatste tocht is een doorslaand succes. Het weer is fantastisch met veel zon en in de middag een temperatuur iets boven 0 (aangenomen dat boven het ijs de dooi minder is dan op de landstations). Sommigen rijden met open dak en er wordt bij Marken gepicknickt op het ijs. Hoe mooi kan een winter afsluiten!
Voor de organisatoren is het project een groot succes: per saldo resteerde voor de drie ijsclubs uit Workum, Medemblik en Wervershoof  f 14.680,- elk. (Omgerekend € 55.000)

Het hele verhaal is uitgebreid te zien op een video van het programma “Andere tijden over 63” uit 2003.


Het herinneringstegeltje


Speciaal ANWB bord


Verkeersdrukte


Voorjaar op het ijs.

Bericht laatst bijgewerkt: 20-02-2023 20:58

20 februari in het verleden: 1963   ( 1253)
Cees-Rotterdam -- 20-02-2023 20:56
Re: 20 februari in het verleden: 1963   ( 568)
Bart (Abcoude) -- 20-02-2023 21:22
Wat zegt Minnaert?   ( 383)
Bart (Abcoude) -- 20-02-2023 22:28
Nog over het ijsselmeer met de auto...   ( 319)
Roel(Steenwijk) -- 20-02-2023 22:48
Re: Nog over het ijsselmeer met de auto...   ( 289)
Bart (Abcoude) -- 20-02-2023 22:51
Re: 20 februari in het verleden: 1963   ( 151)
Cees-Rotterdam -- 21-02-2023 08:36