Met de matiging van wisselverwarming hebben ze nu overal wisselstoring bij deze -5C
Efficiënt gebruik
Wisselverwarming wordt sinds 2025 alleen nog gebruikt op plekken waar dit efficiënt is. Dus bij wissels die ervoor zorgen dat we bij winters weer een gewone of uitgedunde dienstregeling kunnen blijven rijden. Op emplacementen verkleinen we het risico dat een trein niet naar de plek kan rijden waar het moet zijn. De belangrijkste routes worden van wisselverwarming voorzien. Ook bij de terminals voor spoorgoederenvervoer doen we dat. Op plekken waar het niet nodig is, zetten we de wisselverwarmingsinstallaties uit en halen we ze uiteindelijk weg. Daarmee besparen we veel geld op aanleg, onderhoud en .
Omdat de winters in Nederland steeds zachter worden (minder koud en minder sneeuwval) en de gevolgen van (sporadische) extreme omstandigheden steeds moeilijk te bestrijden zijn, hebben we kritisch gekeken naar het nut en de noodzaak van wisselverwarming. Het weegt niet altijd en overal op tegen de hoge kosten.