Waarom een lagere windsnelheid bij gekromde isobaren?

Bericht van: Peter (Wiltz -Luxemburg) , 04-11-2025 19:22 

Er zijn laatst vragen hierover geweest: waarom zou het rond de kern van een lagedrukgebied minder hard waaien dan de wind die je bij rechte isobaren zou verwachten? Daar is een eenvoudig antwoord op te geven: omdat er een netto versnelling naar binnen (het centrum van het laag) moet zijn. Bij rechte isobaren zijn de drukgradient en de Corioliskracht in evenwicht, zodat de netto kracht nul is, maar bij een gekromde stroming rond een lagedrukgebied moet de drukgradient groter zijn dan de Corioliskracht om een netto inwaartse versnelling te kunnen geven. Andersom gezegd is dus de Corioliskracht kleiner dan de drukgradient, en dat houdt in dat de snelheid lager is dan bij een rechte stroming.

Bij een hogedrukgebied wordt het plaatje andersom, en dat betekent dat de snelheid hoger wordt dan je zou verwachten. Dat is ook het geval als er rond een deel van een lagedrukgebied een anticyclonale kromming van de isobaren is (bijvoorbeeld achter een koufront). 

http://ww2010.atmos.uiuc.edu/%28Gh%29/guides/mtr/fw/grad.rxml


Bericht laatst bijgewerkt: 04-11-2025 20:01

Enorme krul ten (zuid-)oosten van Canada   ( 1003)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 04-11-2025 19:03
Waarom een lagere windsnelheid bij gekromde isobaren?   ( 443)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 04-11-2025 19:22