Ik heb afgelopen weken eens zitten experimenteren met het maken van een "ray-tracer" die de positie van bewolking kan visualiseren op basis van voorspellingen van weermodellen. In veel weerapps wordt het bewolkingspercentage gewoon berekend op basis van de bewolking in de cel waar de locatie zich bevindt. Maar in het meest extreme geval (hoge bewolking, goede zichtbaarheid) kunnen wolken tot meer dan 150km zichtbaar zijn. Zeker in weermodellen met een hoge resolutie betekent dit dat naar een enkele cel kijken dus niet alles zegt.
Daarom dus mijn experimenten met het visualiseren van bewolking. Ik doe dit door een hoop “rays” te schieten in verschillende richtingen (klinkt gemakkelijker dan het is, want door de kromming van de aarde is dit niet erg eenvoudig). Dan ga ik kijken hoeveel bewolking er is per ray om een pixel in te kleuren (blauw = hoge bewolking, groen = middelhoge bewolking, rood = lage bewolking).
Deze middag heb ik het eindelijk eens kunnen testen (want als het volledig bewolkt is, is het nogal saai). De bovenste figuur is de ray-traced “foto” op basis van ICON (0.125° resolutie) voor 13u voor Oud-Heverlee. De onderste foto is een foto genomen in dezelfde richting om 13u (gele bol is de positie van de zon).
De onderste rij pixels is niet zichtbaar op de foto doordat er huizen, etc in de weg staan. Over het algemeen lijkt de voorspelling redelijk goed op de werkelijkheid. Dit is vooral te danken aan dat ICON de situatie redelijk goed te pakken had. Het model miste enkel wat hoge bewolking in het stuk lucht boven de zon.
Deze methode werkt minder goed voor lage bewolking, omdat de resolutie van de modellen daarvoor nog te hoog is. Mogelijk zou het wel beter werken als ik een beter model (bv. ICON-D2) zou gebruiken. Uiteraard steunt dit hele gebeuren ook op dat de verwachtingen accuraat zijn, wat zeker voor bewolking niet altijd het geval is.

Kaart van bewolkingsvoorspelling ICON en de kijkrichting van de foto. De definitie van hoge vs middelhoge bewolking is wat anders, waardoor er hier meer groen is (wat deels blauw is op de render).
