ja dan zou het op zeeniveau nog weer fors warmer zijn inderdaad.
De hoogte in het binnenland zorgt voor een flinke dagelijkse gang in de 850hPa temperatuur, heel anders dan in onze omgeving. De droogte helpt daar ook bij mee, dat laat de grenslaag tot grotere hoogte (boven het oppervlak) ontwikkelen.
Het voordeel van een dunnere atmosfeer is dat het ook iets sneller afkoelt waardoor je in dat soort omgevingen een iets grotere dagelijks gang ziet.
Een dag Tmax 40°C & Tn 20°C zal daar in deze tijd van het jaar (daglengte) wat mij betreft beter te doen zijn dan hier.
