Zware buien kunnen er wel degelijk ontstaan, maar het KNMI houdt er (in eerdere guidances) rekening mee dat veel buien niet tot ontwikkeling kunnen komen vanwege de inversie wat als deksel fungeert. Klapt het daar doorheen, dan is er zeker wel veel energie beschikbaar.
De convectietemperatuur ligt echter rond de 40°C, dit halen we waarschijnlijk niet. Vrije forcering is dus niet waarschijnlijk en moet van convergentie bij de vore en/of outlow van buien stroomopwaarts komen. Dan is er met een (berekende) CAPE van meer dan 4000 J/kg, een dauwpuntsdepressie van ruim 18°C (inverted V) kans op zeer zware windstoten en (grote) hagel. Met 10-20 kn gaat het om pulse storms/matig georganiseerde multicells. We gaan er niet vanuit dat outflow boundaries voor sterke noordwaartse uitbreiding gaan zorgen, zoals het Ha43-scenario. Dat er met name in het oosten vannacht nog een onweersbui valt is niet helemaal uit te sluiten. Code geel voor het zuidoosten is hiervoor van kracht.