Beetje Amerikaanse toestanden als je de guidance leest over het onweer morgenavond. Enige wat het grote werk uit België wat kan temperen is restbewolking en convectie eerder op de dag waardoor de temperatuur minder ver oploopt. Misschien maar hopen op dit scenario want anders wordt het mogelijk een nacht met veel schade..
Tophoogte tot FL500 dat zie je niet vaak
Zaterdagavond is een belangrijk aandachtspunt. De CAPE is dan weer zeer hoog (orde 2000-4000 J/kg). Van het westen uit neemt de 0-6 km windschering dan ook sterk toe naar 30 kn langs de oostgrens tot 50 kn mogelijk langs de westkust zaterdagavond. Dit alles mits de buien vanaf de grond kunnen worden geïnitieerd want we zien wel een inversie rond 7000 vt. (Zeer) goed georganiseerde multicells (in de vorm van squall lines) zijn dan waarschijnlijk, met kans op (ingebedde) supercells. Hierbij kans op (zeer) zware windstoten en grote hagel.


