Natuurlijk weet ik niet wat de mensen thuis uitspoken. Da's elk voor zich. Ik ga ook werken met de fiets en de trein. Alleen zullen de meeste mensen, zelfs niet de meeste bezoekers aan deze site, zover gaan als jij.
Dat hoeft ook niet meteen. Want hoewel alle kleine beetjes helpen, is het uiteindelijk vooral belangrijk dat er werk geleverd wordt op de 'grote schaal'. Een paar weken geleden stond er hierover een interessant artikel in de krant De Standaard. Over mensen die bv. wel met de fiets naar de bakker gaan, maar dan drie keer per jaar met het vliegtuig op reis gaan. Ook de problematiek van het 'vliegtuigfruit' werd er verduidelijkt. Honderd vliegtuigkiwi's uit Nieuw-Zeeland eten staat gelijk aan 15.000 kilometer met een dieselwagen rijden...
Of dit voorbeeld (ook uit DS van 4 november): Koolzaad wordt in Finland geoogst, gaat per vrachtwagen over de E17 naar Frankrijk om te worden verwerkt, keert over de E17 terug naar het noorden om te worden verkocht. Als de kilometers van alle ingrediƫnten bruutweg worden opgeteld, heeft een blikje tomatensoep met balletjes (volgens het Provinciaal Instituut voor Milieueducatie) 32.000 kilometer achter de rug.
De boodschap is dus: met z'n allen minder vliegen, en inlandse groenten en fruit eten, enkel in het juiste seizoen. Nu worden we hiervoor misschien nog 'scheef bekeken', maar over enkele jaren wordt dit misschien de normaalste zaak van de wereld. (nu ja, als de opwarming zich zo verder zet als deze herfst, kweken we gewoon binnenkort onze eigen ananassen...)
Quote selectie