Ik had het ook graag anders gezien Alfred. Eerste melding die ik zag was die van 17.10 van Jannes. Als er geen enkele andere indicatie is, is het natuurlijk een moeizaam verhaal.
VID, ANWB en KNMI delen ook info met elkaar. Dat er om 18uur niets gemeld werd, doet vermoeden dat de gladheidsongelukken nog niet centraal waren doorgegeven/verwerkt. Geen idee hoe dat gaat hoor, maar ik weet wel dat de verkeersinfo zeer direct reageert op meldingen. Dus als ze niets melden, wist men het niet. En wat je niet weet...
Als ik dan lees dat half 4 het eerste gladheidsongeluk mogelijk al gebeurde dan lijkt het erop dat een bepaalde informatie stroom nog niet goed draait (of dit keer niet goed draaide).
Michiel
Tja...inderdaad...buienradar was niets te zien, metar Eelde melde ook niets, bv frozen rain oid. Dus kan me wel voorstellen dat je het dan moet doen met lokale waarnemingen, zouden goede en betrouwbare amateurs daar misschien niet bij betrokken moeten worden? Op de lokale omroep was het ook allemaal vrij snel duidelijk dat het chaos was, kunnen die geen rol spelen richting de ter zake doende instanties...iets in het systeem maakt dat het te traag en stroperig is. Gladheid op grote schaal is zelfs het criterium voor een weeralarm bij ijzel, zou toch zeggen dat een provincie groot genoeg was.
Die melding van VID snap ik echt niet, toen was de A7 richting Duitsland al in beide richtingen afgesloten evenals Julianplein, toch het verkeersknooppunt ten noorden van Zwolle. Maar ook dat heeft gewoon te maken met dichtheid. Meetlussen in de weg, meetapparatuur langs de weg zijn hier ook minder vertegenwoordigd, minder dicht dan bv in randstad. Gezien de verkeersintensiteit misschien logisch, maar in dit soort situaties zie je dat dat ook voor vertraging zorgt en dat dat levensgevaarlijk is blijkt nu maar weer eens...
Quote selectie