De schade van een paar uur Bertha: deel 1

Bericht van: Marcel (Dinxperlo) , 22-08-2014 01:17 

DE SCHADE VAN EEN PAAR UUR BERTHA (10-08-2014): deel 1


Ex-orkaan Bertha gaf in een paar uur al wat schade in mijn nabije omgeving. 😀
Daarvan een kort verslag en analyse aan hand van tig fotografisch materiaal.

Op de dag zelf was ik dichtbij mijn woonplaats (Dinxperlo) en heb daar tot 4x in de gietende regende wat foto’s trachten te maken. Diverse structuren kwamen voorbij en samen met de zonsondergang gaf dit soms prachtige contrasten en kleuren. De resultaten van deze fotoserie zal ik later nog posten met daarbij een begeleidend verslag.

Later op dezelfde avond na een lekker verwarmende douche (want ik was nat en ijskoud tot op het bot) kwam ik via Weerwoord erachter dat er “stormschade” was in Winterswijk. Hierbij had 112 Achterhoek-nieuws een korte berichtgeving geschreven over een weggewaaid dak, afgeknapte bomen en het springen van een ruit aan de overzijde van het gebeuren. Velen deden overigens ex-Bertha af als niet waarschuwingwaardig en ook Estofex moest het natuurlijk ontgelden. Estofex had geheel conservatief een level 2 voor heel Nederland afgekondigd. Gedurende de zondag kwamen daar nog twee berichten over mesoscale bij. Dit had met name betrekking tot potentieel zware windstoten op het front. De avond ervoor had Ben daarover nog een korte toelichting geschreven.

Een dag later op maandag 11 augustus hoorde ik via mijn moeder dat er een schadespoor zou zijn tussen Spork (Dld) en de grens met Aalten. Dat moest ik natuurlijk even “bewonderen”. De schade was behoorlijk: vrij dikke omgewaaide bomen, weggewaaide dakpannen, geknapte elektriciteitslijnen en langgerekte platte maïsvelden. Inmiddels werd er op Facebook gespeculeerd wat er in Winterswijk kon zijn gebeurd. Omdat ik op mijn weg vanuit Aalten langzaam maar zeker verdwaald was richting het Winterswijkse Woold e.o. heb ik dan alsnog kort een kijkje proberen te nemen in Winterswijk. Het was bijna een ramptoeristenplaats, dus buiten de vele foto’s die ik wel in Duitsland heb genomen heb ik hier maar niets genomen. Ik wou het de lieve bewoners maar niet aan doen. In principe heeft 112Achterhoek daar ook al goede foto’s gemaakt die het beeld goed beschrijven en welke ik daarom gebruik in dit verslag.






BESCHRIJVING SCHADE

Nadat ik de diverse locaties had bezocht kwam ik in Google Earth geheel toevallig (of toch niet) aan een rechte lijn, die over alle locatie kwam te liggen van zuidwest naar noordoost. De betreffende lijn in het gebied en de schadelocaties (de arceringen) zie je hieronder:

http://i60.tinypic.com/iz0u4l.png


De radarloop die ik erbij heb gemaakt blijkt een bow-echo te hebben, of iets dat erop lijkt. Alle gebieden bevinden zich binnen waar de bow over is getrokken, zo niet te meer aan de zijkanten van de betreffende bow. Verdere technische analyse laat ik graag over aan de experts, omdat ik daar niet zo ver in onderlegd ben (helaas).

http://i57.tinypic.com/2iqer79.gif


Geupload via elders aangezien het magere bestandsmanagement van Weerwoord weer eens geen bestand van 1,5MB ondersteund. Jammer, ik weet niet tot hoeveel pixels ik moet comprimeren… maar 50 dpi bij 550 pixels lijkt me al fors klein. Kwaliteit daarna dendert gigantisch hard achteruit. Helaas de helft maar via Tinypic gedaan, je zal wel weer zien dat over een half jaar de afbeeldingen kapot zijn… zoals zo vaak. Zonde van de tijd wat dat betreft!!!




Anywayz… dan maar te beginnen bij het begin. Op 11 augustus ben ik begonnen in Duitsland met het vastleggen van wat schadebeelden net na het kleine gehuchtje Spork. Het begon allemaal met wat simpele kleine dingen, maar op het eind van het Duitse spoor zijn toch wel aanzienlijk grote bomen omgegaan. Weliswaar grote oude eiken, niet per definitie een boom(soort) die normaalgesproken het eerste omgaat bij een zuchtje wind.


http://i61.tinypic.com/33udb48.png


Zoals je ziet een vrij lang schadespoor, waar ik deze hemelsbreed schat op bijna 3km lengte en op de breedste stukken zo’n 300 meter. Het liep vrijwel de hele tijd langs en over de weg, terwijl verder naar het binnenland weinig schade te bespeuren was. Opmerkelijk was daarbij dat het veelal tussen windmolens doorliep. Slechts één windmolen leek stil te staan, alsof deze ook schade had. De rest draaide flink door toen ik er was voor het schieten fotomateriaal.






DUITSLAND deel 1

http://i62.tinypic.com/n2eo84.png

Het schadespoor begon zoals gezegd vrij onschuldig en zo van uit het niets begon het eerst met wat afgewaaide dakpannen van een oude schuur (foto 1 en 2). Een paar honderd meter verderop was het maïs naar één zijde platgedrukt (foto 3) en waren aan de overzijde van de weg behoorlijk dikke takken uit een rijtje oude eiken gewaaid (foto 4 en 5).

1.)



2.)



3.)



4.)



5.)



Op zo’n 800 meter na het noteren van de eerste schadebeelden leek het wat intensiever er aan toe te zijn gegaan. Aan de westelijke kant van de weg was het hele dak van een oude schuur in stukken gewaaid dat dan ook vervolgens geheel verspreidt lag over de naastliggende landbouwweg en het land ernaast (foto 6). Op vergelijkbare afstand t.o.v. de eerste beelden was aan de oostzijde van de weg een fruitboom in delen op een schuur gewaaid (foto 7) en was het dak van een overkapping op het midden van het erf ingezakt (geen foto van).

6.)



7.)




Vanaf de landbouwweg dat bezaaid lag met honderden stukken kapotte golfplaat (ik hoop geen asbest?), was te zien dat de bomen van het aangrenzende bosperceel ook een klap hebben mee gekregen (foto 8). De bomenrij lang het fietspad, dat aangrenzend is met de grote weg, waren ook diverse eiken kapot gewaaid of in zijn geheel omgewaaid (foto 9).

8.)



9.)







DUITSLAND deel 2

http://i62.tinypic.com/am6viq.png


Nadat ik het eerste deel wel zo goed al had bekeken reed ik verder. Zo’n 1500 meter na het beginpunt was de schade nog groter dan we eerst al zagen. Dit was bij een onderhoudspad voor de windmolens. Langs de grote weg stond bij de T-spliting van het onderhoudspad een eik, waarbij te zien was dat de kroon behoorlijke wind te verduren had gehad (foto 10). Langs het onderhoudspad zelf waren ook o.a. een Lijsterbes omgewaaid (foto 11) en diverse takken afgebroken uit toppen van andere bomen (foto 12 en 13). Ik schat dat de takdikte wel een 15-20 cm is geweest (foto 14).

10.)



11.)



12.)



13.)



14.)




Het viel hard op dat langs de plaatsen waar geen bomen in de rij meer stonden het achterliggende maïs een aanzienlijke woei te verduren heeft gehad. Het maïs lag namelijk vanaf het onderhoudspad diagonaal over het veld richting de grote weg (foto 15, 16 en 17). De lengte is volgens Google Earth om en nabij de 250 meter. Dit moet dan WZW naar ONO wind zijn geweest, zoals op de manier hoe het lag. Wellicht verklaart de bow dit principe, waar we op deze locatie aan de zuidzijde van de bow zaten. Ik heb nog een panorama getracht te maken van een opening aan de oostzijde van het pad, waar de wind via de opening zo het maïs over grote lengte heeft platgedrukt, dat zie je hier beneden (foto 18).

15.)



16.)



17.)



18.)







DUITSLAND deel 3

http://i60.tinypic.com/2f0bthv.png

Uiteindelijk nog maar een stukje verder gereden, want er bleek nog meer schade te zijn. Onderweg kwam ik aan de westzijde van de weg een huis tegen met ontzettend veel afgewaaide pannen. Helaas wegens de drukte op de weg en weinig parkeerruimte erlangs heb ik daar geen overzichtsfoto van kunnen maken. Enkel met de telezoom een ingezoomd detail van de bovenkant van het dak (foto 19). Een paar honderd meter verder richting het noordoosten waren aan de oostzijde van de weg enkele eiken omgewaaid (foto 20, 21 en 22) en daardoor waren de elektriciteitsleidingen lokaal doorsneden (foto 23). Deze schadebeelden bevonden zich op hemelsbreed ongeveer 2km afstand t.o.v. het beginpunt.

19.)



20.)



21.)



22.)



23.)




Op vergelijkbare afstand (2km) was in aan de westzijde langs een inrit van een eigen weg nog een grote top van een wilg uitgewaaid (foto 24). Op zich is dat natuurlijk minder spannend, omdat wilgen en populieren nogal snel takbreuk ervaren bij harde wind en windstoten.

24.)




Na zo’n 2,5km kwam ik een eindje van de weg af aan de westzijde nogal dikke omgewaaide eiken tegen. Ook grootschalig afgebroken kronen. Van het laatste deel nog foto’s 25, 26, 27, 28.


25.)



26.)



27.)



28.)





Het viel wel op dat overal waar ik ben geweest de valrichting dezelfde kant op wijst. Mag ik daarmee vaststellen dat in elk geval een windhoos is uitgesloten? 🙂


Ga hier verder met DEEL 2.
Onwear in et kale holt, breg een veuarjoar nat en kolt....

De schade van een paar uur Bertha: deel 1   ( 1412)
Marcel (Dinxperlo) -- 22-08-2014 01:17
De schade van een paar uur Bertha: deel 2   ( 1083)
Marcel (Dinxperlo) -- 19-08-2014 02:32
Re : De schade van een paar uur Bertha: deel 1   ( 568)
Theo Utrecht -- 19-08-2014 02:58
hmm   ( 438)
Marcel (Dinxperlo) -- 19-08-2014 05:19
  Re : hmm, heb mijn bericht ook aangepast.  
Theo Utrecht -- 19-08-2014 08:08
Re : De schade van een paar uur Bertha: deel 1   ( 299)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 19-08-2014 08:16
Tijdstip en P2000   ( 163)
Marcel (Dinxperlo) -- 19-08-2014 13:57
Ik kwam in deze bui terecht ter hoogte van...   ( 203)
Anton (Gelselaar) -- 19-08-2014 09:57
Tijdens een vakantieverblijf in Winterwijk..   ( 307)
Leo (Apeldoorn) -- 19-08-2014 10:50
Bedankt voor je goede toevoeging   ( 129)
Marcel (Dinxperlo) -- 19-08-2014 14:07
Re : Goed verslag, waarvoor dank. Zal een link   ( 118)
Hans (Schijndel/Veghel) ( 9m) -- 19-08-2014 13:26
Radarbeelden in combinatie met schadespoor in Google Earth   ( 203)
Bram (Oldebroek/Bilthoven) -- 19-08-2014 13:59
Re : Radarbeelden in combinatie met schadespoor in Google Earth   ( 144)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 19-08-2014 14:37
Geweldig die detailradar!   ( 140)
Marcel (Dinxperlo) -- 19-08-2014 15:00
Re : Geweldig die detailradar!   ( 125)
Rutger (Meppel) -- 19-08-2014 15:07
Uitleg   ( 160)
Bram (Oldebroek/Bilthoven) -- 19-08-2014 16:07
Uit jouw verdere loop blijkt idd dat er een bookend vortex..   ( 127)
Anton (Gelselaar) -- 19-08-2014 15:16