Bij een kans van 10% op zware windstoten een dag of 8 vooruit al extra maatregelen nemen waaronder extra personeel lijkt inderdaad een goede zet om eventueel de klap op te vangen en erger te voorkomen. Maar als die dag dan alsnog met een windkracht 3 op de proppen komt zijn juist de voorbereidingskosten weer jammer van het geld.
Zij vinden dat niet jammer, maar gewoon verantwoord risico afdekken. Die grenzen zijn niet zomaar gekozen, maar gebaseerd op jarenlange ervaring en gedegen onderzoek naar het optimale punt, met oog op kosten en andere factoren. Dat het gaat om 'een afweging' is dus eigenlijk nog veel te simpel gesteld.
Ik heb dus het gevoel dat hier vooral een stukje (onschuldige) onwetendheid speelt. Het zou dan ook niet verkeerd zijn, als de mogelijkheid bestond om eens een dagje mee te lopen op onze werkvloer. Je krijgt dan een beter idee, welke belangen er spelen en hoe dit soort afwegingen tot stand komt. Je zal dan zien dat men ook bij ons en bij ProRail best wel nuchter is, maar ook geen onnodig risico neemt. En onderaan de streep, veel liever 'jammer van het geld' dan 'jammer van de schade en slachtoffers'.
Gr. Ben
Quote selectie