Kost misschien ook even tijd.

Bericht van: Jelmer (Vlaardingen) , 22-06-2026 17:08 

Ik ben ook nog even zoekende met hoe 'heet' een bepaalde index nu precies is. Maar goed, dat heb je in eerste instantie met alles. Als je nog nooit windkracht 6 hebt meegemaakt is het ook moeilijk voor te stellen hoe windkracht 6-9 aanvoelt om maar iets te zeggen. Daarbij komt natuurlijk dat vooral met hitte de perceptie van persoon tot persoon sterk kan verschillen. Ik kijk er nu gewoon naar voor het idee en kan zo langzaam beter inschatten wat wel/niet (te) warm zal aanvoelen.

Voordeel van zo'n index is dat het (naar mijn idee) wat makkelijker op te pakken is voor het grote publiek dan wanneer je bijvoorbeeld de humidex, WBGT, dauwpunt etc. zou communiceren. Want had ik het anders ook alweer warm bij 20°C luchttemperatuur, een dauwpunt van 20°C of een WBGT van 20°C? Dan is een gestandaardiseerde schaal van 1 tot 10 makkelijker. Alleen duurt het denk ik even om een referentie voor jezelf op te bouwen.

Actuele weerkaarten en verwachtingen: Weatherconsult.nl

KNMI_Hittekracht vs. NOAA_HeatRisk   ( 484)
Anton (Hengelo) ( 17m) -- 22-06-2026 16:44
Re: KNMI_Hittekracht vs. NOAA_HeatRisk   ( 184)
Rutger (Meppel) -- 22-06-2026 16:54
Mijn probleem me de term hittekracht is , is het gegeven   ( 183)
Tinus Lichtenvoorde ( 20m) -- 22-06-2026 16:57
Re: Mijn probleem me de term hittekracht is , is het gegeven   ( 133)
Rutger (Meppel) -- 22-06-2026 16:59
Kost misschien ook even tijd.   ( 106)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 22-06-2026 17:08
Maar er is toch eerst onderzoek naar gedaan neem ik aan? Hoe te gebrui   ( 53)
Tinus Lichtenvoorde ( 20m) -- 22-06-2026 17:42
Re: Maar er is toch eerst onderzoek naar gedaan neem ik aan? Hoe te ge   ( 47)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 22-06-2026 17:50
De hoogste hitteindex volgens het KNMI...   ( 114)
Mark (Bennekom) -- 22-06-2026 17:17
Re: De hoogste hitteindex volgens het KNMI...   ( 89)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 22-06-2026 17:20
Re: De hoogste hitteindex volgens het KNMI...   ( 111)
Rutger (Meppel) -- 22-06-2026 17:29
  Dank voor de reacties, heren!  
Mark (Bennekom) -- 22-06-2026 18:14
Re: Bij windstil weer lijkt KNMI WBGT te overschatten   ( 37)
Ridwan (Maasland) -- 22-06-2026 19:17
Re: Bij windstil weer lijkt KNMI WBGT te overschatten   ( 33)
Rutger (Meppel) -- 22-06-2026 19:37
Re: Bij windstil weer lijkt KNMI WBGT te overschatten   ( 9)
Rutger (Meppel) -- 23-06-2026 14:18