De (noordelijke) Botnische Golf is dichtgevroren

Bericht van: Anthony (Rotterdam) , 30-01-2026 17:13 

Naar voorbeeld Nova Ambla 😉

Zeer snelle ijsvorming op de Oostzee afgelopen week. Temperaturen dalen regelmatig tot -30C. Beelden van de MODIS (Oostzee in heldere condities) en Copernicus (detail westkust Finland). Dat ijsveld versterkt de kou ook, omdat wit ijs licht reflecteert en het warme zeewater geen rol meer speelt.  

De noordelijke Botnische golf is bijna zoet water: dit komt door rivieren die uitmonden in de golf en de stroming van het zeewater. Het water bevriest dus iets sneller dan zout zeewater.

De komende periode blijft het zeer koud, dus gaan we qua oppervlakte misschien wel bijzondere (voor deze tijd) ijsbedekking zien. Het heeft iets rustgevends om ernaar te kijken vanaf boven:





Bericht laatst bijgewerkt: 30-01-2026 17:16

De (noordelijke) Botnische Golf is dichtgevroren   ( 1383)
Anthony (Rotterdam) -- 30-01-2026 17:13
Svenska Bjorn   ( 374)
Guus (Drachten) -- 30-01-2026 17:50
Re: Svenska Bjorn   ( 295)
Marcus (Sleidinge) ( 6m) -- 30-01-2026 17:55
Re: Svenska Bjorn   ( 282)
Ruben (Ås, nabij Oslo, Noorwegen) ( 53m) -- 30-01-2026 17:57
Re: Svenska Bjorn   ( 398)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 30-01-2026 18:00
Mooi gezicht. Nederland lag er ook mooi bij   ( 303)
Koos Spakman (Froombosch) -- 30-01-2026 18:32