De klimaatsprong is finaal ingezet. Wie dat ontkent, is te kwader trouw. Zomers waarin de 40 graden vlot wordt aangetikt en er nog voorbij, en niet alleen in Zuid-Spanje of Portugal, maar nog dichter bij huis, wordt werkelijkheid stilaan. Het zal niet meer zo lang duren eer het zelfs in de Benelux zal voorvallen. Wordt het dan binnen dit en een decennium schering en inslag, waarschijnlijk. Ja, het zal tussendoor ook nog wel eens tegenvallen met extreme neerslag zoals de 'waterbom' van enige zomers terug, maar dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.
Slechts één woord is nu nog relevant: adaptatie. Vergeet mitigatie, daar is het al lang te laat voor.
Quote selectie