Morgen waarschijnlijk de hoogste gevoelstemperatuur ooit in Nederland

Bericht van: Kevin (Almere) , 25-06-2026 13:47 

Of het Tx record gebroken gaat worden is nog onzeker, maar de hitte index / gevoelstemperatuur waarden worden sowieso ongekend. Vandaar dat KNMI nu ook code rood aan het overwegen is, qua risico op zonnesteek, oververhitting of andere nare zaken is morgen veel erger dan 2019.

Zie hier bijvoorbeeld de RV en T2m kaarten van Harmonie voor morgen. In het westen kan het lokaal 40 graden worden volgens de run terwijl de RV nog rond de 50% zit. Dan is de gevoelstemperatuur zo'n 55 graden. Dat is, niet om dramatisch te doen, oprecht levensgevaarlijk als je je er niet op instelt. Ik zou het onverantwoord vinden om evenementen nog door te laten gaan en als er een code rood nodig is om dat te bewerkstelligen dan snap ik dat ze er nu over praten. Zeker als het plaatsvindt rond de grote steden zoals Amsterdam, waar het in de stad nog een stuk warmer zal zijn dan op de meetstations. Ook in andere delen van het land wordt de 40 graden bereikt met een RV van zo'n 30% wat nog steeds een gevoelstemperatuur van 43 graden oplevert, hoger dan de 39 - 41 graden gevoelstemperatuur die we in 2019 hadden. Die was toen lager vanwege de zeer droge lucht (RV 15% - 25%), iets wat we nu alleen in het oosten van Nederland zien.

Bericht laatst bijgewerkt: 25-06-2026 13:50

Fijnschalige modellen: morgen 40 - 41 C. Niet voor jeugdige forummers!   ( 2914)
Frank (Doetinchem) ( 14m) -- 25-06-2026 11:43
Harmonie zelfs heel lokaal 42 graden in Limburg   ( 1305)
Kevin (Almere) -- 25-06-2026 11:49
  Laatste loodjes. Vanaf volgende week pas heerlijk!  
Willem (Varsenare) -- 25-06-2026 11:57
Lang niet zeker. Limburg: pluim opgewarmd   ( 606)
Katya - As (B) ( 74m) -- 25-06-2026 12:09
ik vind niet echt dat het ensemble warmer is geworden eerlijk gezegd   ( 198)
Thomas (Heusden-Zolder) -- 25-06-2026 13:26
Re: Laatste loodjes. Vanaf volgende week pas heerlijk!   ( 333)
Miguel (Varsenare) ( 15m) -- 25-06-2026 12:16
Als we dan toch zo moeten lijden, dan wil ik ook een record   ( 490)
Zwiet (Den Bosch) ( 4m) -- 25-06-2026 12:01
Dan is het nog ergens goed voor inderdaad..   ( 345)
Robin (Tiel) -- 25-06-2026 12:03
Voor de tuinplanten wel een verschil   ( 105)
Jef (Zolder, Limburg) ( 41m) -- 25-06-2026 13:17
Grote verschillen voor het westen door wel of geen zeewind   ( 887)
Eric, Rotterdam -- 25-06-2026 12:02
Icon-d2 9z nog warmer geworden, grotere schaal 40 C   ( 940)
Julian (Arnhem) ( 10m) -- 25-06-2026 12:06
Hierop afgaande: Leeuwarden 36 graden, Rotterdam 38 graden   ( 301)
Roeland (Deurne - NL) -- 25-06-2026 12:13
Zelfs 39-40 graden rond De Bilt (!)   ( 583)
Julian (Arnhem) ( 10m) -- 25-06-2026 12:25
Re: Fijnschalige modellen: morgen 40 - 41 C. Niet voor jeugdige forumm   ( 397)
Hidde (Doetinchem) -- 25-06-2026 12:07
Re: Fijnschalige modellen: morgen 40 - 41 C. Niet voor jeugdige forumm   ( 107)
Len (Deurne - NL) ( 24m) -- 25-06-2026 13:01
  Ha, ha, die is ook leuk!  
Frank (Doetinchem) ( 14m) -- 25-06-2026 12:15
Heb me ook geamuseerd. Maar dan met katten natuurlijk 😉   ( 521)
Katya - As (B) ( 74m) -- 25-06-2026 12:17
Oei - morgen optreden huwelijk Diepenveen   ( 486)
Micha (Bodegraven) -- 25-06-2026 12:08
Zou ongekend zijn voor Friesland   ( 437)
Jelle (Hijum, Friesland) -- 25-06-2026 12:14
Absoluut hitterecord naar mijn weten 36,1 graden in Stavoren   ( 309)
Roeland (Deurne - NL) -- 25-06-2026 12:15
Re: Zou ongekend zijn voor Friesland   ( 174)
Bertus (Apeldoorn) -- 25-06-2026 12:39
Ik teken protest aan   ( 407)
Wilfried (Amsterdam-Westerpark) -- 25-06-2026 12:17
  Ontluisterend  
Bas (Wageningse Berg) -- 25-06-2026 12:53
Wat mij nog het meest benauwd...   ( 378)
Wilco (Zevenhuizen) -- 25-06-2026 13:00
Ja een zichzelf verstrekkend systeem, de hitte koepel, ik snap je ge   ( 243)
Stefan (Winsum) -- 25-06-2026 13:11
Re: Ja een zichzelf verstrekkend systeem, de hitte koepel, ik snap je   ( 162)
Katya - As (B) ( 74m) -- 25-06-2026 13:18
Harmonie 08z breidt 40 graden verder uit, nu ook in Zuid-Holland   ( 304)
Kevin (Almere) -- 25-06-2026 13:41