Anders....

Bericht van: Gerben (Epe) , 25-06-2026 13:59 

Vloerkoeling heeft een aantal andere eigenschappen dan een airco.

Je koelt de constructie (beton) en niet of nauwelijks de lucht. Vloerkoeling in een houten vloer werkt daardoor niet/nauwelijks. 
Vloerkoeling kan niet condenserend koelen, dan krijg je namelijk een waterballet. Je moet dus je setpoint boven de dauwpunt houden. Bij huidige dauwpunt betekent dat dus "koelen" met 21C water. Dat doet dus nauwelijks iets.

Voordeel is dat de constructie dus koel blijft. Savonds als het buiten koeler is, kun je met gericht ventileren, heel snel weer een koel huis hebben, zonder dat het weer opwarmt door een warme constructie.  Dan moet het savonds dus wel koeler worden in jouw buitenomgeving, dus in de stad werkt dit minder goed. 

De koelere lucht blijft plakken boven de vloer. Dit kun je verhelpen door een simpele ventilator aan te zetten over de vloer heen. 

 

Vloerkoeling via een Water-Water warmtepomp is zo goed als gratis. Het kost je alleen water rondpompen, zonder actief het water te koelen. Je bron is immers koel(er). Dus zeg 150W voor de waterpomp.  Nadeel: je kunt nauwelijks sturen op setpoint / dauwpunt

Vloerkoeling via een Lucht-Water warmtepomp is niet passief, maar actief, en gaat vaak tegen COP 5 tot 7. Wel gaat je warmtepomp een delta van 3C op in/uit stromend water proberen te halen. Die Delta 3C moet je dus in je vloer/afgifte systeem ook realiseren, anders is je koeling heel snel tot onder je setpoint en slaat je warmtepomp weer af.  Vloerkoeling is notoir slecht in afgifte, omdat de omgevingstemperatuur dicht bij de koeltemperatuur ligt (zie mijn voorbeeld ivm dauwpunt). Onder huidige vochtige/ hoge dauwpunten omstandigheden kun je met een Lucht/Water warmtepomp dus moeilijk lekkere lange runs maken, als je afgifte systeem is ontworpen voor warmteafgifte. 

Eventuele (niet condenserende) radiatoren/convector met boosters kunnen wel helpen de afgifte actief te vergroten en zijn effectiever. 

Heb je geen vloerverwarming/koeling, maar alleen radiatoren, dan zou je die kunnen vervangen door condenserende versies, mits je de rest van het leidingwerk goed isoleert (met name tegen vocht). 

Mijn WOW KNMI persoonlijk weerstation || In de natuur vind je geen Wifi, wel goede verbinding || Alles van waarde is weerloos...Van alles is weer waardeloos. Mijn foto gallery: www.getiem.nl

Binnen temperatuur, buitentemperatuur   ( 1366)
Gerben (Epe) ( 15m) -- 25-06-2026 13:26
  Werkt dat eigenlijk goed, vloerkoeling?  
Nicolas (Waregem) ( 48m) -- 25-06-2026 13:29
Anders....   ( 425)
Gerben (Epe) ( 15m) -- 25-06-2026 13:59
Heel interessant, overweeg je airco?   ( 241)
Nicolas (Waregem) ( 48m) -- 25-06-2026 14:08
Re: Heel interessant, overweeg je airco?   ( 12)
Gerben (Epe) ( 15m) -- 25-06-2026 18:58
Re: Werkt dat eigenlijk goed, vloerkoeling?   ( 124)
Peet (Turnhout) -- 25-06-2026 14:28
34 graden, matige bries, tact living 25.   ( 280)
Katya - As (B) ( 74m) -- 25-06-2026 13:49
Op de kop 27 graden binnen met mobiele airco   ( 258)
Mathijs (Brugge) ( 4m) -- 25-06-2026 13:56
Binnentemperatuur: 24 gr. Celsius. We hebben goede zonnewering.   ( 219)
Jan (Zwolle) ( 1m) -- 25-06-2026 13:58
Geen airco, wel luiken en dubbele beglazing (HR +++) in woonkamer.   ( 233)
Tom (Bennekom-W) ( 15m) -- 25-06-2026 14:18
  24°C / buiten 36.3 °C Veel bomen rondom huis  
Alie (Weebosch gem Bergeijk NL) ( 37m) -- 25-06-2026 14:40