Maar ook de aanleg van steeds meer en steeds hogere windparken zal niet goed zijn voor de doorstroming, en is ongetwijfeld van invloed op de ontwikkeling van weersystemem. Ik zou daar wel eens een berekening van willen zien.
Ja, die berekening wil ik ook wel eens zien Voorlopig zou ik die invloed willen inschalen op lokaal/regionaal als bestaand maar globaal op marginaal/nihil.
Wat zou de invloed zijn van alle vliegbewegingen, zeilboten en verkeer in het algemeen? Wat is de invloed van autoverkeer op de draaiing van de aarde, ook zoiets
Als er geen netto rijrichting is is het netto-effect op de draaiing nul.
Overigens is er wel onderzoek gedaan naar de verandering van de/het albedo door zonnepanelen. We kunnen erom lachen maar het is wel goed om het uit te zoeken. Het effect van CO2 op de hoeveelheid warmte die door de atmosfeer wordt vastgehouden is in absolute zin niet groot, maar het heeft toch grote gevolgen.
Paul
Dat begreep ik natuurlijk ook wel , ik wilde alleen een vergelijking trekken, ik denk namelijk dat het effect van windmolens op wind en stromingen op wereldschaal nihil is. Wat de albedo van zonnepanelen betreft, dat is inderdaad aardig om uit te zoeken, maar gezien de relatieve kleinschaligheid ervan zullen de invloeden op wereldschaal (vermoedelijk) te verwaarlozen zijn. Kassen, glasdaken en Velux dakramen zouden zo ook een aandeel hebben... Van luchtwervelingen veroorzaakt door vliegverkeer verwacht ik een grotere invloed op natuurlijke luchtstromingen op aarde. Leuke uitzoekwerkjes ja
Er is daadwerkelijk al onderzoek gedaan naar de albedoveranderingen door zonnepanelen. Als het aantal panelen in de toekomst toeneemt zullen de effecten ook toenemen want panelen zijn nu eenmaal gemaakt om weinig licht te reflecteren. Alleen, asfaltwegen, zwarte dakpannen hebben natuurlijk een vergelijkbaar effect. De netto albedo verandering veroorzaakt door panelen hangt af van het albedo van de ondergrond die er mee bedekt wordt.
Paul
Quote selectie