Ik kijk even naar de grootschalige situatie aangezien de modellen niet echt op één lijn liggen wat de buien betreft.
Het thermisch lagedrukgebied ligt momenteel boven Centraal-Frankrijk met een uitloper richting het Ruhrgebied. In deze zone kunnen eind van de middag stevige onweersbuien ontstaan. De buien boven het Ruhrgebied/Ardennen zouden eventueel het zuidoosten en oosten van NL/BE aan kunnen doen. Windschering is hier wel iets lager dan verder naar het westen. De buien die boven Frankrijk ontstaan kunnen gaan clusteren tot een MCS en daarna de Benelux (waarschijnlijk de oostelijke helft) binnen trekken .
Boven de Noordzee ligt momenteel een rug van hogedruk die voor een westelijke aanvoer zorgt. Ook zit er actueel veel convectieve bewolking boven het westen. Rond middernacht trekt er nog een kortgolvige hoogtetrog over maar waarschijnlijk is dat mosterd na de maaltijd.


