Re : voorbeeldje: invloed van een berg en stabiliteit op str

Bericht van: Saskia (Wageningen) , 11-05-2006 22:21 

Bij een stabiele opbouw zal een luchtdeeltje een verticale trilling ondergaan, wanneer het door een obstakel uit zijn evenwicht wordt gebracht. Die trilling kan men opvatten als een golf. De stabiliteit, de snelheid, de golflengt van de luchtmassa en de vorm van het obstakel spelen een rol bij deze golfvorming.

En die trilling komt doordat het luchtdeeltje geforceerd uit z'n positie (welke te beschouwen is als evenwichtspositie) gehaald wordt (door bijv het passeren v/e fysiek obstakel). Stel dat het luchtpakketje omhoog gebracht wordt: Bij een stabiele opbouw daalt de temp van het luchtpakketje sneller dan van de omgevingslucht, dit betekent dat het luchtpakketje dan dus kouder wordt tov de omgevingslucht en weer zal gaan dalen (koudere lucht heeft een grotere dichtheid en zal dus als gevolg daarvan 'zinken'). Als bij deze daling het luchtpakketje een te grote neerwaartste versnelling krijgt zal het verder naar beneden doorschieten, tot onder het evenwichtspunt. Tijdens het zinken warmt het luchtpakketje wel weer op en als het luchtpakketje dus tot onder het evenwichtspunt gedaald is zal deze warmer zijn dan de omgevingslucht en agv een lagere dichtheid weer een versnelling naar boven krijgen, het luchtpakketje zal dan weer stijgen. Als bij deze stijging het luchtpakketje weer doorschiet tot boven het evenwichtspunt dan zal het luchtpakketje weer kouder worden dan z'n omgevinglucht, waardoor het weer zal dalen enzovoort. Dit kan een hele tijd doorgaan, totdat de energie van het luchtpakketje aan andere zaken (bijv wrijvingseffecten) opgesoupeerd is.

De oscillatie-frequentie van de resulterende golven is bekend als de Brunt-Väisälä frequentie. In het ideale geval zouden deze oneindig doorkunnen gaan, maar zoals hierboven al gemeld speelt wrijving een rol in de atmosfeer als 'energievreter' waardoor de golven wel uit zullen doven.

Dit bovenstaande proces ligt idd oa ten grondslag aan lijgolven van gebergten en bergjes/heuvels, zie hiervoor de Satrep Manual: Lee Cloudiness.

Overigens kun je ook door mechanische turbulentie goven krijgen, door verschil in stroomsnelheden ('speedshear') van 2 lagen lucht. Dit ligt ten grondslag aan de Kelvin-Helmholtz golven.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kelvin-Helmholtz_instability
Bericht laatst bijgewerkt: 11-05-2006 23:38

De grenslaag en de dagelijkse gang ervan   ( 1912)
Tom van Gent -- 11-05-2006 12:49
Heldere uitleg, Tom. Bedankt 🙂   ( 529)
Joachim (München) ( 545m) -- 11-05-2006 13:26
voorbeeldje: invloed van een berg en stabiliteit op stroming   ( 722)
Tom van Gent -- 11-05-2006 14:16
  Nog eens hartelijk dank voor de verdere uitleg!🙂  
Joachim (München) ( 545m) -- 11-05-2006 14:50
Re : voorbeeldje: invloed van een berg en stabiliteit op str   ( 474)
Saskia (Wageningen) ( 11m) -- 11-05-2006 22:21
Inderdaad, juf.   ( 423)
Tom van Gent -- 11-05-2006 23:32
Re : voorbeeldje: invloed van een berg en stabiliteit op str   ( 561)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 11-05-2006 15:07
Re : voorbeeldje: invloed van een berg en stabiliteit op str   ( 1458)
Tom van Gent -- 11-05-2006 17:30
  Dank voor antwoorden  
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 12-05-2006 03:02
Re : voorbeeldje: invloed van een berg en stabiliteit op str   ( 486)
VdeV(Heerenveen) -- 11-05-2006 18:00
Re : Heldere uitleg, Tom. Bedankt 🙂   ( 547)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 11-05-2006 13:41
Ja, uiteraard wel   ( 516)
Tom van Gent -- 11-05-2006 13:43
Re : Interessante bijdrage 🙂   ( 527)
VdeV(Heerenveen) -- 11-05-2006 13:26
Mooie bijdrage   ( 514)
Gert C (Drongen) ( 11m) -- 11-05-2006 13:25
Re : Mooie bijdrage   ( 483)
Saskia (Wageningen) ( 11m) -- 11-05-2006 22:24
  🙂  
Bas C. (Oostvoorne) -- 11-05-2006 14:24
  Re : weer iets bijgeleerd!  
Joinke (Sint-Truiden) -- 11-05-2006 13:28