1. Sluiten van alle bruinkoolcentrales in Duitsland en heropenen van de afgesloten kolencentrales in Nederland. Die zijn schoner dan de Duitse bruinkoolcentrales en leiden dus tot (netto) minder uitstoot. - Netto vermindering klopt, maar dat is het scheve, bruto meer CO2 last in NLD, maar verder mee eens natuurlijk, alleen men kijkt naar de CO2 uitstoot in NLD niet het totale plaatje.
2. Heropenen van alle kerncentrales in Duitsland, en daarmee de steenkoolcentrales zo min mogelijk laten branden. Elektriciteit vervolgens grootschalig exporteren naar bv. Polen - goed plan, kernenergie is voorlopig een TINA, en de centrales zijn eral.
3. Acuut en wel direct stoppen met het bouwen van wegen. Thuiswerken heeft al bewezen te werken de afgelopen 1,5 jaar en files waren er niet. - zal mij niet verbazen dat dit in steeds meer CAO's opgenomen wordt, goed plan dus
4. BTW op vliegtickets en kerosine. - mee eens
5. Fijnmaziger OV, ook op het platteland, met elektrische bussen uiteraard. - goed idee ook, probleem is de rentabiliteit vrees ik.
6. Slimme apparatuur: het moet mogelijk zijn om een diepvriezer overdag (bij veel opbrengst PV) te laten koelen tot -30C, en 's nachts niet te koelen (tot bv. -20 is bereikt). Idem voor (warmtepomp)boilers. - zou een voorstel schrijven naar Bosch of éénder welke fabrikant, top plan !
7. Acuut alle verlichting 's nachts uit. Er is géén énkele reden voor de extreme hoeveelheid licht op & aan gebouwen en in tuinen als het donker is. Laat de verlichting langs fietspaden en kruispunten aan. Auto's hebben zelf voldoende licht. - mee eens
8. Stoppen met salderen van PV: verbruik op het moment dat je de stroom maakt stimuleren. Nu moeten grootschalige PV-projecten soms afschakelen (curtailment) vanwege het overschot aan stroom (negatieve prijzen). - goed plan ook, dit voorkomt overmatig volgooien van particuliere daken met PV's, een stuk of 10 á 12 is over het algemeen genoeg voor een gemiddeld huishouden, steek die saldering liever in subsidie voor energieopslag.
9. Permanente verlaging van maximale snelheid én handhaven. Ook 's nachts. Het is toch al rustig in de nacht, dus met 100km/h kom je er ook. Oja, en maximale druk op de Duitsers om dit ook te doen. Een auto die 200km/h rijdt, verbruikt ~4x zoveel energie als een auto die 100 rijdt. Dus ook al rijden er maar enkele duizenden auto's op enig moment 200km/h, het effect is relatief groot. Het aantal "slachtoffers" heel klein. - stem voor 120 km/h, 100 is voor het gevoel slaapverwekkend.
10. Energiebelasting voor bedrijven invoeren. Een omgekeerd tarief: nu ga je minder betalen bij meer verbruik. Dat moet natuurlijk andersom zijn. Het energiebelasting-systeem bevoordeeld grootverbruikers! - compleet ridicuul inderdaad, nadeel alleen dat dat doorberekend wordt naar de eindgebruiker dus consument en dat de grootverbruiker dan nog niks voelt, dit werkt alleen als de grootverbruiker niet mag doorrekenen of dat er goedkopere schone concurrentie komt.
Quote selectie