3. Acuut en wel direct stoppen met het bouwen van wegen. Thuiswerken heeft al bewezen te werken de afgelopen 1,5 jaar en files waren er niet.
Te rücksichtlos; wegen met een slechte doorstroming veroorzaken meer Co2 uitstoot. Verbeteren van het wegennetwerk moet mogelijk zijn. Verbreding van wegen; in principe nee, behalve bij notoire file punten.
En files zijn natuurlijk nog niet weg ondanks thuiswerken.
8. Stoppen met salderen van PV: verbruik op het moment dat je de stroom maakt stimuleren. Nu moeten grootschalige PV-projecten soms afschakelen (curtailment) vanwege het overschot aan stroom (negatieve prijzen).
Men kan ook het vaste- en dag/nacht tarief afschaffen en in plaats een (flexibel) uurtarief hanteren; hoge prijs bij veel afname en lage prijs midden overdag of op dagen met veel wind.
9. Permanente verlaging van maximale snelheid én handhaven. Ook 's nachts. Het is toch al rustig in de nacht, dus met 100km/h kom je er ook. Oja, en maximale druk op de Duitsers om dit ook te doen. Een auto die 200km/h rijdt, verbruikt ~4x zoveel energie als een auto die 100 rijdt. Dus ook al rijden er maar enkele duizenden auto's op enig moment 200km/h, het effect is relatief groot. Het aantal "slachtoffers" heel klein.
100 km is slaapverwekkend zoals Marcel al aangaf. Verminderde concentratie tot gevolg. 120 km doen; sluit ook beter aan bij andere Europese landen.
En ik lees niets over de landbouw. Zorgt ook voor een kwart van de totale CO2 uitstoot. Om over stikstof het nog niet eens te hebben...
Quote selectie