De vrachtwagenchauffeurs rijden 90-95 km/u op de A15 ten westen van Rotterdam bij Rozenburg waar ik woon.
De 100 km/u discussie is al vaker gevoerd en het blijkt niet efficiënt te zijn, het zorgt voor onnodig veel rembewegingen waardoor de kans op files groter wordt en de stikstofuitstoot dus weer toeneemt.
De ideale doorstroming ligt bij 110-120 km/u. Ik vind dat ook een prettige snelheid om te rijden op de snelwegen.
Ik ben nu op vakantie in Zwitserland waar de maximumsnelheid op snelwegen 120 km/u is. Ik zie nergens files in dit land komen door de maximumsnelheid alleen. Als er files ontstaan is het door bijvoorbeeld een ongeval hier. Ik moest op de heenweg door Zwitserland een stukje omrijden omdat het helemaal vaststond op de A1 door een flink ongeval.
In Zwitserland laten ze zien op de snelwegen dat met 110-120 km/u het verkeer prima doorstroomt. En er wordt weinig te hard gereden omdat er vrij veel camera's langs de weg hangen en de boete in Zwitserland wordt bepaald op basis van je inkomen. Laatst moest een miljonair 145.000 euro boete betalen voor een flinke snelheidsovertreding. Dus in Zwitserland wordt weinig te hard gereden en er ontstaan vrij weinig files waardoor de verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming hier vrij goed zijn op de snelwegen. In Nederland kan men er een voorbeeld aan nemen vind ik hoor!
Quote selectie