De meteorologen hebben jaren keihard gewerkt om de betrouwbaarheid van de verwachtingen tussen 6 en 10 dagen vooruit (de lange termijn) te verbeteren en met succes. De ultra lange termijn tussen 11 en 15 dagen valt nog een stuk te verbeteren.
Maar de mensen waren bereid om daar meer vertrouwen in te geven. Inmiddels is dat vertrouwen helemaal weg. En dat wordt veroorzaakt door de commerciële weerbureaus die volstrekt onnodig de publiciteit opzoeken met erg onhandige uitspraken.
Wat is de toegevoegde waarde om dergelijke berichten in de publiciteit te brengen? Wat wil je daar mee bereiken? Kan het niet op de manier waarop het KNMI het al sinds jaar en dag doet? Misschien iets anders aangekleed, maar zeker niet verder dan 15 dagen vooruit? Zijn er echt mensen geïnteresseerd in zo'n winterverwachting?
Persoonlijk heb ik het gehad met de commerciële weerbureaus. Ik kijk er niet meer vaak naar.
De mensen die naar me toekomen om te vragen naar het weer geef ik keurig antwoord. Komen ze bij mij met vragen over winterverwachtingen dan moet ik steevast lachen. Is dat goed? Nee! Maar wat moet ik anders. Er is nog steeds geen enkele reden om een winterverwachting serieus te nemen. Dus maar weer gewoon verwijzen naar het KNMI.
Energie krijg ik omdat mensen om mij heen in mij geloven en mij serieus nemen.
Quote selectie