Re: Harmonie overdrijft heel erg...

Bericht van: Bas (Wageningse Berg) , 24-06-2026 09:15 

Leuk al die kaartjes allemaal maar die rekenen toch met andere omstandigheden en uitgangspunten.  Het wordt bloedheet de komende dagen maar de 40 graden gaan we nergens halen. 

Hoeft van mij ook echt niet! Nergens goed voor en brengt alleen maar ellende.

Kun je onderbouwen op basis waarvan je tot deze conclusie komt? Wat bedoel je met andere omstandigheden en uitgangspunten

 

Ik ben niet zo meteorologisch onderlegd om dat uitgebreid te onderbouwen,  ik denk dat jij daar beter in bent?  Ik vergelijk het met vooral het ECMWF.

Dan kun je toch concluderen dat beide modellen met een andere situatie rekenen en er dus andere waarden uitkomen? 

Ik heb het ECMWF een stuk hoger liggen omdat dit model in de praktijk meestal het meest realistisch blijkt te zijn.

 

Wie beweert, moet met bewijs komen om z'n stelling te onderbouwen. Maar eerlijk dat je toegeeft het eigenlijk niet te weten. Boeit oprecht niet, maar misschien proberen met z'n allen minder stellig te zijn? Iets niet weten is helemaal niet erg namelijk. Ik weet zoveel (nog) niet over meteorologie, dat noopt juist tot bescheidenheid en nieuwsgierigheid i.p.v. stelligheid, is mijn ervaring. 

Bericht laatst bijgewerkt: 24-06-2026 09:17

De Harmonie02z-run is zo nodig nog extremer voor vrijdag.   ( 2201)
Dex (Duivendrecht) -- 24-06-2026 08:10
  Zelfs hier 40°C. Wow.  
Eric, Rotterdam -- 24-06-2026 08:11
  Zelfs een 42 graden in (de kop van) Noord-Limburg!  
Jeroen (Sevenum) ( 29m) -- 24-06-2026 08:12
Minder extreem juist   ( 672)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 24-06-2026 08:13
43 in Limburg in de 03z   ( 848)
Julian (Arnhem) ( 10m) -- 24-06-2026 08:16
Harmonie overdrijft heel erg...   ( 735)
Robert(Vlaardingen) -- 24-06-2026 08:17
Re: Harmonie overdrijft heel erg...   ( 539)
Remco (Nijmegen) -- 24-06-2026 08:20
Vergelijking met ICON-D2 in de nacht naar vrijdag...   ( 761)
Dex (Duivendrecht) -- 24-06-2026 08:21
T850 is 24 graden volgens Harmonie   ( 674)
Julian (Arnhem) ( 10m) -- 24-06-2026 08:21
Ook Arome 0z 24gr op 850hpa   ( 437)
Jef (Zolder, Limburg) ( 41m) -- 24-06-2026 08:36
Re: Harmonie overdrijft heel erg...   ( 472)
Ruud (Strijen) -- 24-06-2026 08:22
Re: Harmonie overdrijft heel erg...   ( 220)
Bas (Wageningse Berg) -- 24-06-2026 09:00
Re: Harmonie overdrijft heel erg...   ( 139)
Robert(Vlaardingen) -- 24-06-2026 09:13
Re: Harmonie overdrijft heel erg...   ( 153)
Bas (Wageningse Berg) -- 24-06-2026 09:15
Re: Harmonie overdrijft heel erg...   ( 67)
Robert(Vlaardingen) -- 24-06-2026 09:47
Re: Harmonie overdrijft heel erg...   ( 27)
Bas (Wageningse Berg) -- 24-06-2026 11:25
40 C is ook schadelijk voor veel planten en bomen   ( 256)
Frank (Doetinchem) ( 14m) -- 24-06-2026 09:10
Re: 40 C is ook schadelijk voor veel planten en bomen   ( 153)
Rutger (Meppel) -- 24-06-2026 09:12
Vergeet ook de (huis)dieren niet..   ( 81)
Robin (Tiel) -- 24-06-2026 09:29
We zullen er aan moeten wennen   ( 64)
Tim (Monster) -- 24-06-2026 09:56
  Ook voor asfalt (ik ken mensen met geasfalteerde tuin)  
Zwiet (Den Bosch) ( 4m) -- 24-06-2026 10:00
Wel op koufront letten!   ( 674)
Bela (Bergen op Zoom) -- 24-06-2026 08:30
Re: Hier 'gelukkig' iets 'minder heet' met 38°C   ( 323)
Jeroen (Zwevegem) ( 41m) -- 24-06-2026 08:30
Re: De Harmonie02z-run is zo nodig nog extremer voor vrijdag.   ( 412)
Jaap (Enkhuizen) -- 24-06-2026 08:32
Re: De Harmonie02z-run is zo nodig nog extremer voor vrijdag.   ( 192)
Robert(Vlaardingen) -- 24-06-2026 08:56
Re: De Harmonie02z-run is zo nodig nog extremer voor vrijdag.   ( 170)
Richard (Gouda) -- 24-06-2026 08:58
Re: De Harmonie02z-run is zo nodig nog extremer voor vrijdag.   ( 39)
Hein (Rhoon/Schiedam) -- 24-06-2026 09:54
Re: De Harmonie02z-run is zo nodig nog extremer voor vrijdag.   ( 20)
Richard (Gouda) -- 24-06-2026 10:53
Re: De Harmonie02z-run is zo nodig nog extremer voor vrijdag.   ( 24)
Hein (Rhoon/Schiedam) -- 24-06-2026 10:58
Hoe realistisch is Harmonie voor vrijdag? Apeldoorn 42 graden?   ( 319)
Björn (Arnhem) -- 24-06-2026 09:20
HARMONIE is wel het eerste hi-res model, maar wel stadseffect.   ( 174)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 24-06-2026 09:25
Re: HARMONIE is wel het eerste hi-res model, maar wel stadseffect.   ( 124)
Rutger (Meppel) -- 24-06-2026 09:29
Re: Hoe realistisch is Harmonie voor vrijdag? Apeldoorn 42 graden?   ( 104)
Ronald (De Lutte - Overijssel) -- 24-06-2026 09:38