Inderdaad, en vaak een stuk helderder weer zeker in het noorden

Bericht van: Timo (Velp) , 25-06-2026 13:17 

Als het dan eenmaal helder is tenminste 😁. In Zwitserland vaak genoeg gehad dat het gewoon veel te heiig is om foto's te maken, op de Lofoten zaten wij vol verbazing te kijken naar het uitzicht van bijna 100 km bij zuivere schone lucht . Vanaf halverwege de Lofoten hadden wij zicht tot aan de grens van Noorwegen/Zweden.

Het is er iets goedkoper dan in Zwitserland als het om supermarkten gaat, maar qua accomodaties scheelt het soms bijna de helft(!). Wij betalen vaak ruim 1100 euro voor een week in Zwitserland maar in Noorwegen was het maar ca. 600 euro voor vijf dagen, en dan heb je echt wel een vrij luxe accomodatie.

En natuurlijk nooit last van hitte in Noorwegen, dat is in Zwitserland tegenwoordig wel anders.. daar moet je het echt hogerop zoeken want anders smelt je weg. inclusief de brandende zon wat je in Noorwegen ook niet hebt, daar is het gewoon een zacht warm zonnetje. Op z'n krachtigst vergelijkbaar met een mei zonnetje in Nederland (Zuid-Noorwegen). In Noord-Noorwegen is de zon in juni vergelijkbaar met een aprilzonnetje hier.

Maar qua natuur zijn het beide werkelijk fantastische landen. Alleen is het in Noorwegen vaak wel wat rustiger dan in Zwitserland. Tenminste, als je weet wat je doet. Er zijn een aantal locaties waar het stikt van de toeristen. En op veel plekken kom je wat minder makkelijk, kabelbanen zijn er veel minder dan in Zwitserland. Op de Lofoten zelfs helemaal niet. En natuurlijk is de kans in Noorwegen groter dat je met regenachtige dagen te maken krijgt dan in Zwitserland.

Dus beide landen hebben zijn voordelen en nadelen, maar als je niet tegen hitte of een felle zon kan, je van bergachtige natuur houdt en de beste uitzichten dan is Noorwegen bij uitstek de ideale bestemming!

Bericht laatst bijgewerkt: 25-06-2026 13:45
Liefhebber van de herfst en winter met een voorkeur voor donker weer. Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel.

Rondje tact?   ( 783)
Hadassah (Waddinxveen) -- 25-06-2026 13:06
Volgend jaar Noorwegen?   ( 331)
laurens (Amstelveen) -- 25-06-2026 13:11
Inderdaad, en vaak een stuk helderder weer zeker in het noorden   ( 333)
Timo (Velp) ( 18m) -- 25-06-2026 13:17
Ik begrijp niet hoe je aan die afstand komt   ( 173)
Hans (Halle-Zoersel) -- 25-06-2026 13:38
Da's veel dichterbij   ( 148)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 25-06-2026 13:42
Griebeltjes, dan zit ik ver naast..   ( 131)
Timo (Velp) ( 18m) -- 25-06-2026 13:44
Nee, Noorwegen trekt mij totaal niet.   ( 71)
Hadassah (Waddinxveen) -- 25-06-2026 14:25
Re: Rondje tact?   ( 155)
Martijn(Stellendam) -- 25-06-2026 13:13
Bedankt!! Wat toevallig!   ( 44)
Hadassah (Waddinxveen) -- 25-06-2026 14:27
Dat bergstroompje… Kan dat effe   ( 262)
Katya - As (B) ( 74m) -- 25-06-2026 13:15
Haha, kon ik dat maar jullie kant op sturen!   ( 37)
Hadassah (Waddinxveen) -- 25-06-2026 14:28
graad of 25 in De Panne   ( 102)
Sam (Diksmuide) -- 25-06-2026 13:20
Re: Tact 34,8°C, warmer dan gisteren   ( 73)
Jeroen (Zwevegem) ( 41m) -- 25-06-2026 13:23
Tact 26,6, ook hier bloedheet! Morgen 30 graden? Malmö gaat naar 35..   ( 125)
Erik Jan (Bada-Torsby-Zweden) ( 80m) -- 25-06-2026 13:25
  Hoe heb je de maanden AMJ toe nu toe ervaren aldaar?  
Stefan (Winsum) -- 25-06-2026 13:32
Re: Hoe heb je de maanden AMJ toe nu toe ervaren aldaar?   ( 23)
Erik Jan (Bada-Torsby-Zweden) ( 80m) -- 25-06-2026 14:53
  Re: Rondje tact? 33.1 minder als gisteren he  
maarten (lisse) -- 25-06-2026 13:30
Hoe zalig moet het nu zijn   ( 108)
Marnix(Nieuwpoort) -- 25-06-2026 13:41
Dankjewel!! Ik ben ook totaal niet jaloers op Nederland.   ( 47)
Hadassah (Waddinxveen) -- 25-06-2026 14:30
  Inverness, Schotland: 20°.  
Wil (Rozenburg) -- 25-06-2026 13:43
Re: Tact 35,6°C - gisteren tmax was 34,9°C   ( 74)
PeterF (Tongeren) ( 96m) -- 25-06-2026 13:46
Tact 30,1 en gisteren 33,1 om 14:45   ( 19)
Niels (Elburg) -- 25-06-2026 14:52