Re: Idd hitte "loert".

Bericht van: Cees-Rotterdam , 28-06-2026 17:59 

Ik lig nog steeds op apengapen na 5 nachten amper slaap en de volgende dreiging loert alweer.

Je ziet bij dit hoog weer dezelfde extreme doortimmering in de hogere luchtlagen waaronder waarschijnlijk sterke subsidentie(warmte) plaats vind.

Ik ben bang dat er nog een hoop meteoellende in het vat zit.

Er is wel iets te doen aan het binnenklimaat. Ik begrijp dat je daar geen voorziening voor hebt?

Al of niet geïmproviseerde buitenzonwering? Is een ontvochtiger iets als je geen airco hebt? Vaak is het vocht een factor van belang. Ik overweeg zo’n ding voor de woonkamer aan te schaffen.

In onze slaapkamer (1e etage) hebben we een mobiele airco, die een paar uur draait voor het slapen gaan. Dat scheelt doorgaans een graad of vier. Verder kampen we nog met te veel instraling via ramen aan ZW en NW zijde. En ZO zijde in de ochtend . Op dit moment werk ik met geïmproviseerd systeem: een laken met onder en boven een lat eraan hangt in de ochtend en tot 16 uur aan de ZO kant over de openslaande deuren, daarna aan de NW kant. Dan bijven de moeilijk bereikbare ramen boven de blinde muur aan de ZW kant. Die laten veel zon binnen.

We redden het zo maar net of nauwelijks, ook afhankelijk van de wind want in de nacht zetten we alles open. Ik ga nu onderzoeken of we buitenzonwering met bevestiging door zuignappen kunnen toepassen. Voor ramen die vier meter hoog zitten wordt dat een klus. Ik heb dan hulp van de buurman nodig die een hoge ladder heeft.

Op termijn moet er een kleine airco (een echte) op de slaapkamer komen. Als het lukt om ergens een buitenunit te plaatsen zonder het aanzicht van het huis te verpesten of de buren te storen.

Je moet er wel wat voor doen.😎


ICON 12z OPER | Zeer warmbloedig hoog ligt weer klaar   ( 1573)
Timo (Velp) ( 18m) -- 28-06-2026 17:25
Wegwezen met dat ding ..   ( 500)
Sander (Boxtel) -- 28-06-2026 17:30
Precies, naar Kopenhagen met de kern   ( 452)
Stan (Oss) ( 7m) -- 28-06-2026 17:40
Pak een dikke deken, doe een trui aan en droom maar lekker verder   ( 381)
Timo (Velp) ( 18m) -- 28-06-2026 17:49
En tada de reden voor emigratiewens in één zin   ( 226)
Stan (Oss) ( 7m) -- 28-06-2026 18:15
  Zo loopt het wel uit de hand  
Nicolas (Waregem) ( 48m) -- 28-06-2026 17:30
  I’m tired boss…  
Kevin (Lubbeek) ( 70m) -- 28-06-2026 17:30
Re: I´m tiref boss   ( 411)
Rizky (Ninove) -- 28-06-2026 17:35
In de Benelux idd gewoon normaal zomerweer, dat staat wel vast   ( 391)
Timo (Velp) ( 18m) -- 28-06-2026 17:36
Re: I´m tiref boss   ( 22)
Jarno (Roosendaal) ( 2m) -- 28-06-2026 19:33
Ongeziene hitte in Portugal.. lokaal 44-45 graden   ( 710)
Timo (Velp) ( 18m) -- 28-06-2026 17:32
47,4 °C in Amareleja op 1 augustus 2003   ( 294)
Zaferr (Alkmaar) -- 28-06-2026 17:36
Ah, toch nog wel een ruime twee graden hoger   ( 218)
Timo (Velp) ( 18m) -- 28-06-2026 17:38
Ja de 50°C is erg dichtbij zou je denken   ( 238)
Zaferr (Alkmaar) -- 28-06-2026 17:42
Enkele jaren geleden in Pinhão ook 47,0 C. Wachten op 50,0 C.   ( 21)
Jorge (Middelburg) -- 28-06-2026 19:26
Ideaal voor de vakantiegangers   ( 153)
Jan (Workum, FRL) -- 28-06-2026 18:15
Re: Ideaal voor de vakantiegangers   ( 63)
Arie (Culemborg) -- 28-06-2026 18:56
Wij zijn genezen. 2022 en 2023 in Portugal en 38 C elke dag.   ( 29)
Jorge (Middelburg) -- 28-06-2026 19:31
Re: Ideaal voor de vakantiegangers   ( 2)
Ridwan (Maasland) -- 28-06-2026 19:56
Niet ongezien. De reeks uit 2003 is ongelooflijk nog steeds.   ( 16)
Jorge (Middelburg) -- 28-06-2026 19:35
Idd hitte "loert".   ( 488)
Edward(Zwijndrecht NL) -- 28-06-2026 17:38
Re: Idd hitte "loert".   ( 248)
Cees-Rotterdam -- 28-06-2026 17:59
Re: Idd hitte "loert".   ( 117)
Edward(Zwijndrecht NL) -- 28-06-2026 18:24
Die buiensituaties kan ik dan wel weer waarderen   ( 181)
Jan Gerke (Damwoude) -- 28-06-2026 18:14
Re: Die buiensituaties kan ik dan wel weer waarderen   ( 85)
Edward(Zwijndrecht NL) -- 28-06-2026 18:45
Nog even en je hebt geen airfryer meer nodig.   ( 97)
Frans (Franeker) -- 28-06-2026 18:48