Ik zat er vannacht nog eens over na te prakkeseren. Je hoort deze dagen het weerbericht; code oranje in het hele land ivm hitte behalve het noorden van het land. Oh hier wordt het dus niet zo warm. We hoeven geen roosters aan te passen, we kunnen zeulen met paarden naar alle wedstrijden die er zijn, de TT hoeft geen maatregelen te nemen; event van een paar 100.000 mensen. De verzorgingstehuizen kunnen business as usual door? Ik vraag mij oprecht af, is dat de boodschap die is wilt meegeven? Is dat wat je wil bereiken? Soms wordt aan een criterium net niet voldaan, maar is de impact net zo groot. Die ene graad maakt niets uit. Ook twijfel ik enorm aan de verwachte temps in het noorden zie de beschrijving. Het wordt volgens ECMWF veel heter. Het niet hebben van code oranje tov de rest van het land geeft valse verwachtingen. Achteraf had het gemoeten die code oranje, maar laat ik eens de wijsheid vooraf proberen te schetsen
.
Alsof dit af zou hangen van een kleurencode van het KNMI? De zorgprofessionals die daar dagelijks werken weten exact wat ze moeten doen in het geval van warmte en hitte, die gaan echt niet wachten tot men bij het KNMI volgens allerlei academisch bedachte criteria heeft besloten of er kleurtje geel of oranje aan het weer gegeven moet worden. Acteren op omstandigheden die van invloed kunnen zijn op het welzijn en gezondheid van ouderen en andere kwetsbaren is business as usual binnen zorginstellingen.
Dus jij denkt niet dat er allerlei zaken in gang worden gezet bij code oranje tov geel? Als dat zo is waarom bestaan die codes dan überhaupt? Of is het hitteplan hier leidend? Er zullen vast tehuizen zijn die het goed doen, maar er zullen er ook een paar zijn die het onderschatten en dat weet ik wel zeker 
.