Re: @KNMI: code oranje in N-NL?

Bericht van: Stefan (Winsum) , 23-06-2026 10:21 

Ik zat er vannacht nog eens over na te prakkeseren. Je hoort deze dagen het weerbericht; code oranje in het hele land ivm hitte behalve het noorden van het land. Oh hier wordt het dus niet zo warm. We hoeven geen roosters aan te passen, we kunnen zeulen met paarden naar alle wedstrijden die er zijn, de TT hoeft geen maatregelen te nemen; event van een paar 100.000 mensen. De verzorgingstehuizen kunnen business as usual door? Ik vraag mij oprecht af, is dat de boodschap die is wilt meegeven? Is dat wat je wil bereiken? Soms wordt aan een criterium net niet voldaan, maar is de impact net zo groot. Die ene graad maakt niets uit. Ook twijfel ik enorm aan de verwachte temps in het noorden zie de beschrijving. Het wordt volgens ECMWF veel heter. Het niet hebben van code oranje tov de rest van het land geeft valse verwachtingen. Achteraf had het gemoeten die code oranje, maar laat ik eens de wijsheid vooraf proberen te schetsen 🤗.

 

Alsof dit af zou hangen van een kleurencode van het KNMI? De zorgprofessionals die daar dagelijks werken weten exact wat ze moeten doen in het geval van warmte en hitte, die gaan echt niet wachten tot men bij het KNMI volgens allerlei academisch bedachte criteria heeft besloten of er kleurtje geel of oranje aan het weer gegeven moet worden. Acteren op omstandigheden die van invloed kunnen zijn op het welzijn en gezondheid van ouderen en andere kwetsbaren is business as usual binnen zorginstellingen. 

 

Dus jij denkt niet dat er allerlei zaken in gang worden gezet bij code oranje tov geel? Als dat zo is waarom bestaan die codes dan überhaupt? Of is het hitteplan hier leidend? Er zullen vast tehuizen zijn die het goed doen, maar er zullen er ook een paar zijn die het onderschatten en dat weet ik wel zeker 😉

Hitteprotocollen zijn allang in gang gezet, begint al bij 27 graden. De marges die ouderen en kwetsbare hebben om fysiek te kunnen reageren op hitte zijn zo klein, dat men in de zorg voor ouderen en andere kwetsbare zeer alert is op naderende weersomstandigheden. Zij zien ook dat de temperatuur naar ruim 35+ gaat en acteert daarop met of zonder kleurcode van het KNMI. Ik werk lang genoeg in de zorg om te weten hoe dit werkt.

De uitspraak die je nu doet: "Er zullen vast tehuizen zijn die het goed doen," Is een hele vreemde in mijn ogen. Het suggereert dat het vaker niet goed gaat dan wel. Als dit zo zijn, was het aantal mensen dat dagelijks komt te overlijden door hitte en de gevolgen daarvan vele malen hoger. Ongetwijfeld gaat het ergens mis, maar dan had een kleurcode waarschijnlijk ook niet geholpen. 

Zo vreemd is dat niet hoor. Jij hoort alleen met toppie verhalen uit jouw werkgebied? Dan leef je denk ik in een bubbel. Weet je hoeveel mensen er dood zijn gegaan door de hitte in deze eeuw in de omgevingen waar wij over spreken? Hoeveel mensen onvoldoende zorg en aandacht krijgen? Hoeveel mensen er te kort zijn? Hoeveel mensen er zonder diploma aan het werk en bed verschijnen? Maak je geen illusies; de cijfers en papieren zijn iets heel anders dan wat er echt achter de voordeuren van deze mensen gebeurd. En dit alles wetende dan zou het wel goedkomen met de hitte? Kan , maar ik denk dat we hier van mening verschillen en dat is prima 🙂 en niet komen aanzetten dat ik iedereen over één kam scheer; het gaat ook goed en liefde, het bestaat allebei. Maar dat er maar 1 van deze opties bestaat en de ander niet, dat bestaat niet 🙂 btw het begint een beetje OT te raken, eigenwijsheid is geen zeldzaam fenomeen op dit forum haha.

Bericht laatst bijgewerkt: 23-06-2026 10:23

@KNMI: code oranje in N-NL?   ( 1192)
Stefan (Winsum) -- 23-06-2026 09:18
Kan voor vrijdag toch nog opgeschaald worden?   ( 573)
Justin (noordeloos) ( -2m) -- 23-06-2026 09:25
Tot en met tenminste vrijdag staat er. Handeling vergt tijd.   ( 240)
Stefan (Winsum) -- 23-06-2026 09:31
Re: Tot en met tenminste vrijdag staat er. Handeling vergt tijd.   ( 172)
Justin (noordeloos) ( -2m) -- 23-06-2026 09:39
  Jullie? Lelystad ligt in het oranje gebied 😁  
Stefan (Winsum) -- 23-06-2026 09:43
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 259)
erik(Groningen) -- 23-06-2026 09:28
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 135)
Stefan (Winsum) -- 23-06-2026 09:33
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 74)
erik(Groningen) -- 23-06-2026 10:16
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 63)
Stefan (Winsum) -- 23-06-2026 10:21
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 45)
erik(Groningen) -- 23-06-2026 10:47
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 31)
Stefan (Winsum) -- 23-06-2026 11:19
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 27)
erik(Groningen) -- 23-06-2026 11:45
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 46)
Harry (Echtenerbrug) -- 23-06-2026 10:31
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 24)
Stefan (Winsum) -- 23-06-2026 11:20
Waarschuwing is tot donderdag 08:00 uur   ( 354)
Koos Spakman (Froombosch) -- 23-06-2026 09:32
En dan worden klimatologische verschillen ook genegeerd   ( 147)
Emil (Groningen) ( 5m) -- 23-06-2026 09:40
Re: En dan worden klimatologische verschillen ook genegeerd   ( 97)
Stefan (Winsum) -- 23-06-2026 09:46
Re: En dan worden klimatologische verschillen ook genegeerd   ( 170)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 23-06-2026 09:50
Vrijdag, zaterdag, zondag zou voor het NO nog mogelijk kunnen zijn   ( 152)
Koos Spakman (Froombosch) -- 23-06-2026 10:05
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 122)
Nathan (ZO Azie/Oceanie) ( 1m) -- 23-06-2026 09:45
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 76)
Stefan (Winsum) -- 23-06-2026 09:47
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 107)
Rutger (Meppel) -- 23-06-2026 09:51
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 82)
Stefan (Winsum) -- 23-06-2026 09:59
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 51)
Rutger (Meppel) -- 23-06-2026 10:10
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 47)
Stefan (Winsum) -- 23-06-2026 10:16
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 44)
Rutger (Meppel) -- 23-06-2026 10:22
Re: @KNMI: code oranje in N-NL?   ( 56)
erik(Groningen) -- 23-06-2026 10:28