Re: Jetten, Timmermans en media ook niet

Bericht van: Paul (Jaarsveld, Utrecht) , 01-01-2023 19:24 

Ja, wonderlijk. Argumenten, opgedaan in de echokamer van populistisch rechts, vermoed ik. Er zit in ieder geval geen enkel steekhoudend, inhoudelijke argument bij. Vage algemeenheden: "niemand weet hoe de wereld er over 100 jaar uit ziet". We hebben desondanks een aardig beeld van de effecten van een toenemende CO2 concentratie op het klimaat en de omgeving. 

Het is wel een andere discussie dan enkele jaren geleden, want toe hadden we Rob (Westland) nog die bij iedere klimaatdiscussie schreef "The science is NOT settled!". Inmiddels zijn we een stadium verder: "Ja, er is een probleem, maar ingrijpen is te kostbaar!". Je zou het bijna vooruitgang kunnen noemen. Desondanks laten ze zich bewust of onbewust voor het karretje van de dankbare olieindustrie spannen. Useful idiots, werden dit soort mensen binnen een geheel andere context, genoemd.

Paul

Mijns inziens komen veel praatjes en misverstanden in de wereld door het verkeerd interpreteren van het gehele proces van wetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijk resultaten.

En wel dit punt: ik proef bij al of niet zelfbenoemde sceptici de gedachte dat het huidige klimaatonderzoek zou moeten aantonen of en in welke mate COde huidige opwarming veroorzaakt. Alsof er eerst een opwarming was en vervolgens een zoektocht naar oorzaken. Vanuit dit misverstand kan worden verklaard dat sceptici blijven roepen dat er te veel focus op CO2   ligt. Zo een stelling wordt dan niet onderbouwd met een grondige analyse van de invloed van verschillende factoren.

Het is toch andersom! Spectrale eigenschappen van de meeste gassen, waaronder CO2  , zijn een ruwe 150 jaar bekend (het staat al decennia in de leerboeken). Op basis daarvan weten we dat CO2 een broeikasgas is en de eerste schattingen van de invloed op de temperatuur van de atmosfeer dateren al van 125 geleden. De klimaatmodellen doen in mijn ogen niets anders dan de berekeningen steeds verder verfijnen. Overigens, sinds de moderne atoomtheorie op basis van quantummechanica weten we dat het gaat om fundamentele eigenschappen van elektronenbanen en daarmee van het spectraal gedrag. Anders dan Hans Labohm ooit opperde, met de opmerking dat we niet weten of CO2  “in situ” wel dezelfde eigenschappen heeft. Het klonk interessant, maar die schoenmaker….

Voor jou niets nieuws. Maar in mijn optiek is het de onbekendheid met de achterliggende fysica die dit misverstand telkens weer doet opdoemen, met steeds onzinnige argumentatie tot gevolg.

En dan de kosten: jaren geleden is al geopperd dat wachten met maatregelen nemen veel meer kosten met zich mee brengt. Gevoelsmatig denk ik dat dat juist is en ik vrees dat we dat gaan ervaren. Maar misschien is er hoop als voldoende mensen bereid zijn aan oplossingen bij te dragen. En als bezorgde burgers niet meer worden bespot. Als jongeren die zich hard maken voor hun toekomst worden omarmd. Mijn generatie heeft, deels in onkunde, al te veel gedaan waardoor het klimaatprobleem ontstaan. Ook wij zullen moeten bijdragen, ook al gaat dat iets kosten.

Ik denk zeker dat bovenstaande een grote rol speelt, maar het is niet een sluitende verklaring. Sommigen spreken ook vanuit een in beton gegoten overtuiging dat het niet waar kán zijn. De oorzaken daarvoor liggen mijns inziens meer in de culturele groep/politieke achtergrond waarmee men zich identificeert. Populistisch rechts heeft weinig op met "activistische", en dus "linkse" wetenschappers  die in hun ogen niet de waarheid spreken en tegen het "gezonde verstand" ingaan.  Denk aan uitspraken als, "De mens is te nietig om enig effect te hebben op het klimaat", "Het kan nog alle kanten op met het klimaat", "vroeger was het ook warm", "er zijn bomen gevonden onder het ijs op Groenland". Het zijn voorbeelden van nep-argumenten die vooral de vooroordelen bevestigen. Dat is natuurlijk uiterst onwetenschappelijk, en daar heb je volledig gelijk in, maar ik denk dat de onwetenschappelijkheid voortkomt uit de houding die ik associeer met de culturele/politieke identiteit van de betrokkenen. Het is niet voor niets dat deze mensen vooral uit de FvD/PVV/VVD/CDA hoek komen, Ze zijn niet perse dom, maar hun houding is afgeleid van hun identiteit, van wat hun "peers" vinden: "wetenschappers weten ook niet alles" (betekent: dus hebben ze vaak ongelijk), "Wetenschappers zijn alleen maar theoretisch bezig, maar het zijn geen mannen (het zijn altijd mannen) van de praktijk", "wetenschappers zijn elitair en zijn het contact met de gewone mensen kwijt".

Mijn zwagers zijn boeren. Ik kan praten als brugman, agumenten aanslepen tot ik een ons weeg, maar hun achtergrond leidt vaak tot dezelfde conclusie: "en toch geloof ik het niet!".  Hun identiteit dwingt hen de basis van de wetenschap te negeren of te ontkennen.

Het is niet de groep die je kunt overtuigen.

Paul

 


Klimaatopwarming groot probleem of niet?   ( 1668)
Gerbrand (Zandpol) ( 17m) -- 30-12-2022 18:41
Re: Klimaatopwarming groot probleem of niet?   ( 789)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 30-12-2022 18:46
Beter kijken op klimaatveranda.nl   ( 1056)
Jan (Workum, FRL) -- 30-12-2022 18:49
Temperatuur & CO2   ( 901)
Gerbrand (Zandpol) ( 17m) -- 30-12-2022 19:07
Dat klopt   ( 568)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 30-12-2022 19:24
Re: Dat klopt   ( 435)
Gerbrand (Zandpol) ( 17m) -- 30-12-2022 19:41
Re: Dat klopt   ( 326)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 30-12-2022 19:52
snelle temperatuurstijgingen   ( 110)
Abe-Jan (Grootegast, Gn) ( 2m) -- 31-12-2022 01:38
Re: Dat klopt   ( 304)
Jan (Workum, FRL) -- 30-12-2022 19:54
Dat is de gemene deler van Crok en co.   ( 267)
Jorge (Middelburg) -- 30-12-2022 21:18
Waarom kijken naar 500 miljoen jaar als je weet wat CO2 doet?   ( 514)
Jelmer (Wageningen) ( 8m) -- 30-12-2022 19:27
Zo lang geleden was de Zon zelf ook wat minder fel.   ( 318)
Erik (Hulsberg) ( 120m) -- 30-12-2022 19:46
Re: Zo lang geleden was de Zon zelf ook wat minder fel.   ( 201)
Stan (Oss) ( 7m) -- 30-12-2022 21:03
Ja, eigenlijk moet je de Zon gaan ‘Starliften’.   ( 321)
Erik (Hulsberg) ( 120m) -- 30-12-2022 21:58
Totaal niet vergelijkbaar.   ( 202)
Jorge (Middelburg) -- 30-12-2022 21:11
Re: Temperatuur & CO2   ( 220)
Rutger (Meppel) -- 30-12-2022 20:17
Ik ben meer benieuwd waarom Crok cs. dit soort grafieken geloven.   ( 213)
Jorge (Middelburg) -- 30-12-2022 21:08
Re: Temperatuur & CO2   ( 113)
Cees-Rotterdam -- 01-01-2023 15:25
Brilliante tekening!   ( 263)
Daniël (Aalsmeer) ( -4m) -- 30-12-2022 20:03
Re: Klimaatopwarming groot probleem of niet?   ( 590)
Herman (Den Helder) -- 30-12-2022 19:09
Re: Klimaatopwarming groot probleem of niet?   ( 510)
Seppie (Buren GLD.) -- 30-12-2022 19:14
Re: Klimaatopwarming groot probleem of niet?   ( 330)
Herman (Den Helder) -- 30-12-2022 19:26
Fijn! Ook een gelukkig nieuwjaar   ( 72)
Cees-Rotterdam -- 01-01-2023 15:28
De confirmation bias   ( 470)
Gerbrand (Zandpol) ( 17m) -- 30-12-2022 19:23
Re: De information bias   ( 294)
Herman (Den Helder) -- 30-12-2022 19:30
Re: De information bias   ( 317)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 30-12-2022 19:32
Re: De information bias   ( 263)
Herman (Den Helder) -- 30-12-2022 19:42
Re: De information bias   ( 281)
Paul (Jaarsveld, Utrecht) ( 1m) -- 30-12-2022 19:56
  Alinea 2 onthoud ik! Heel scherp!  
Jorge (Middelburg) -- 30-12-2022 21:24
  Idemdito  
Marinus (Katwijk) -- 31-12-2022 00:13
Re: De information bias   ( 225)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 30-12-2022 20:02
Enz. Nutteloos. Over een jaar zegt ie het weer. China zus en zo.   ( 190)
Jorge (Middelburg) -- 30-12-2022 21:26
Re: De information bias   ( 66)
Cees-Rotterdam -- 01-01-2023 16:53
Feiten zijn feiten maar maatregelen zijn keuzes   ( 250)
Peter [Weert] -- 30-12-2022 20:06
Re: Feiten zijn feiten maar maatregelen zijn keuzes   ( 202)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 30-12-2022 20:18
Crok heeft een missie en dat is niet discussie   ( 268)
Jan (Workum, FRL) -- 30-12-2022 19:37
Je verwart de doorsnee wetenschapper met een charlatan.   ( 151)
Jorge (Middelburg) -- 30-12-2022 21:15
Hij is geen wetenschapper   ( 324)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 30-12-2022 19:27
Jetten, Timmermans en media ook niet   ( 230)
Peter [Weert] -- 30-12-2022 20:33
Re: Jetten, Timmermans en media ook niet   ( 238)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 30-12-2022 20:36
Die is niet dom en begrijpt het heel goed.   ( 173)
Jorge (Middelburg) -- 30-12-2022 21:33
Re: Jetten, Timmermans en media ook niet   ( 188)
Paul (Jaarsveld, Utrecht) ( 1m) -- 30-12-2022 21:22
Re: Jetten, Timmermans en media ook niet   ( 150)
Peter [Weert] -- 30-12-2022 21:52
Re: Jetten, Timmermans en media ook niet   ( 133)
Jan (Workum, FRL) -- 30-12-2022 22:11
Re: Jetten, Timmermans en media ook niet   ( 106)
Paul (Jaarsveld, Utrecht) ( 1m) -- 30-12-2022 22:58
Re: Jetten, Timmermans en media ook niet   ( 67)
Cees-Rotterdam -- 01-01-2023 15:33
Re: Jetten, Timmermans en media ook niet   ( 82)
Paul (Jaarsveld, Utrecht) ( 1m) -- 01-01-2023 15:59
Re: Jetten, Timmermans en media ook niet   ( 75)
Cees-Rotterdam -- 01-01-2023 16:34
Re: Jetten, Timmermans en media ook niet   ( 65)
Paul (Jaarsveld, Utrecht) ( 1m) -- 01-01-2023 19:24
Hoezo een discussie??   ( 356)
Marco (Bloemendaal aan zee) -- 30-12-2022 19:30
Re: Hoezo een discussie??   ( 258)
Herman (Den Helder) -- 30-12-2022 19:37
Re: Hoezo een discussie??   ( 193)
Paul (Jaarsveld, Utrecht) ( 1m) -- 30-12-2022 19:44
Re: Hoezo een discussie??   ( 172)
Jan (Workum, FRL) -- 30-12-2022 19:44
Re: Hoezo een discussie??   ( 65)
Cees-Rotterdam -- 01-01-2023 17:08
Wetenschapsjournalist vs. Wetenschapper.   ( 331)
Jelmer (Wageningen) ( 8m) -- 30-12-2022 19:34
Re: Klimaatopwarming groot probleem of niet?   ( 202)
Paul (Jaarsveld, Utrecht) ( 1m) -- 30-12-2022 19:41
Wat een onzin   ( 267)
Marinus (Katwijk) -- 30-12-2022 20:16
Ivermectine   ( 196)
Gerbrand (Zandpol) ( 17m) -- 30-12-2022 20:50
Ivermectine is voor schurft, niet voor COVID-19.   ( 199)
Mohammed (Meppel) -- 30-12-2022 21:26
Er is van alles mogelijk. Maar bewijs de samenzwering dan maar.   ( 202)
Jorge (Middelburg) -- 30-12-2022 21:27
Bewijs   ( 86)
Gerbrand (Zandpol) ( 17m) -- 31-12-2022 12:48
"Is de Aarde rond" blijft dus een valide vraag.   ( 152)
Jorge (Middelburg) -- 30-12-2022 21:21
Re: Klimaatopwarming groot probleem of niet?   ( 103)
Cees-Rotterdam -- 02-01-2023 17:06
Re: Klimaatopwarming groot probleem of niet?   ( 360)
Paul (Jaarsveld, Utrecht) ( 1m) -- 30-12-2022 19:28
Daar gaat zijn boodschap niet over   ( 238)
Peter [Weert] -- 30-12-2022 19:56
Re: Daar gaat zijn boodschap niet over   ( 189)
Paul (Jaarsveld, Utrecht) ( 1m) -- 30-12-2022 20:04
Blijft een politieke kwestie   ( 130)
Gerbrand (Zandpol) ( 17m) -- 30-12-2022 20:41
Re: Blijft een politieke kwestie   ( 131)
Paul (Jaarsveld, Utrecht) ( 1m) -- 30-12-2022 21:28
Dit dus, extreem overdrijven   ( 126)
Peter [Weert] -- 30-12-2022 22:20
Re: Dit dus, extreem overdrijven   ( 108)
Paul (Jaarsveld, Utrecht) ( 1m) -- 30-12-2022 22:49
Wat wordt er overdreven dan?   ( 113)
Jan (Workum, FRL) -- 30-12-2022 22:51
Re: Eigen agenda?   ( 64)
Cees-Rotterdam -- 01-01-2023 16:59
Je hebt wel humor   ( 128)
Gerbrand (Zandpol) ( 17m) -- 30-12-2022 22:28
Re: Blijft een politieke kwestie   ( 127)
Cees-Rotterdam -- 01-01-2023 15:46
De vraag is dan: wat versta jij onder "welvaart"   ( 106)
Jorge (Middelburg) -- 30-12-2022 21:31
Wat je zou kunnen doen   ( 239)
Rob (Elburg) ( 1m) -- 30-12-2022 19:41
Re: Wat je zou kunnen doen   ( 195)
Jan (Workum, FRL) -- 30-12-2022 19:48
Re: Wat je zou kunnen doen   ( 177)
Rob (Elburg) ( 1m) -- 30-12-2022 19:50
Re: Wat je zou kunnen doen   ( 160)
Jan (Workum, FRL) -- 30-12-2022 19:57
Re: Wat je zou kunnen doen   ( 177)
Rob (Elburg) ( 1m) -- 30-12-2022 20:41
Re: Wat je zou kunnen doen   ( 124)
Jan (Workum, FRL) -- 30-12-2022 22:07
Re: Wat je zou kunnen doen   ( 175)
Gerbrand (Zandpol) ( 17m) -- 30-12-2022 20:17
Mooi artikel over intentie toeschrijven aan wetenschap..   ( 184)
Erik Jan (Elburg) ( 2m) -- 30-12-2022 20:32
Re: Mooi artikel over intentie toeschrijven aan wetenschap..   ( 135)
Rob (Elburg) ( 1m) -- 30-12-2022 20:40
Goed artikel inderdaad, bedankt   ( 104)
Gerbrand (Zandpol) ( 17m) -- 30-12-2022 21:51
Re: Wat je zou kunnen doen   ( 124)
Rob (Elburg) ( 1m) -- 30-12-2022 20:38
Ik maak me vooral zorgen de reacties onder dat filmpje   ( 290)
Julian (Enschede) ( 56m) -- 30-12-2022 19:43
Re: Ik maak me vooral zorgen de reacties onder dat filmpje   ( 250)
Jan (Workum, FRL) -- 30-12-2022 19:50
Re: Klimaatopwarming groot probleem of niet?   ( 232)
Harro (Winsum Gn) -- 30-12-2022 19:53
Marcel Crok (Sauna geneest Corona)   ( 334)
Maurits (Leeuwarden) -- 30-12-2022 20:21
De laatste jaren levert het ons wel heerlijke zomers op   ( 254)
Stan (Oss) ( 7m) -- 30-12-2022 20:32
Re: Klimaatopwarming groot probleem of niet?   ( 217)
Hans(Utrecht) -- 30-12-2022 21:30
Re: Klimaatopwarming groot probleem of niet?   ( 177)
Paul (Jaarsveld, Utrecht) ( 1m) -- 30-12-2022 21:49
Re: Klimaatopwarming groot probleem of niet?   ( 197)
Cees-Rotterdam -- 30-12-2022 22:16
Begrijp ik goed   ( 135)
Gerbrand (Zandpol) ( 17m) -- 30-12-2022 23:23
Echt vragen naar de bekende weg.   ( 71)
Wilfried (Amsterdam-Westerpark) -- 03-01-2023 15:30