Werkt nooit.

Bericht van: Jorge (Middelburg) , 26-10-2022 10:05 

Het bij de mensen leggen van de oplossingen, mondiale problemen via individuele keuzes oplossen werkt niet. Zoiets als: leg zelf je wapens neer, dan komt er vast geen oorlog. Of: stop zelf met je spuitbus, dan hebben we geen last van dat gat in de ozonlaag. 
Of: vermijd elk contact met mensen voorlopig, dan krijgt corona geen kans.

Niet allemaal helemaal gelijk, maar in al deze gevallen betreft het zaken op een grote schaal waarbij individuele keuzes (en dat is wel belangrijk) veel te onzeker zijn om effect te sorteren. In de meeste gevallen waar een ramp zich lijkt te voltrekken als je niet snel ingrijpt is er dus een actie nodig die zo veel mogelijk verzekert dat deze wel werkt.

Ook zo met dat drugsgebruuik. Doet men een beroep op de moraal van de gebruikers etc. Werkt niet. Vergeet het maar. Niet zichtbaar (resultaat), eh "waarom zou ik me iets ontzeggen als ik zie dat hij/zij het wel doet"..."Ik vind het veel te lekker" 

Zoals ik elders aangaf is dit de reden dan ook hier:

Mevrouw 7 of 9 staat een absoluut totalitaire staat voor a la mieren. Individuen doen er niet toe. Dat is niet echt wat ik voorsta. Maar veel van wat hier gezegd wordt is wel een reden om aantoonbare naderende rampen niet aan individuele beslissingen over te laten. Inderdaad: incoherent, conflicted, disorganised, lacking cohesion etc. Precies die ingredienten waar mensen die helemaal geen enkele actie gebruik van maken en dus voorstellen het aan een individu over te laten...


Klimaatrapport: Max. 2x keer per week vlees om het klimaat te redden   ( 1219)
sebastiaan (bussum) -- 26-10-2022 09:55
Het rapport   ( 659)
sebastiaan (bussum) -- 26-10-2022 09:55
Werkt nooit.   ( 689)
Jorge (Middelburg) -- 26-10-2022 10:05
Re: Overbevolking   ( 701)
Bart (Oostakker) ( 10m) -- 26-10-2022 10:14
Overbevolking is echt al op z'n retour.   ( 1006)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 26-10-2022 10:18
Re: Overbevolking is echt al op z'n retour.   ( 992)
Justin (noordeloos) ( -2m) -- 26-10-2022 10:30
Re: Overbevolking is echt al op z'n retour.   ( 640)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 26-10-2022 11:07
Grafiek toont een toename (!!) tot 2090   ( 487)
Nick (Boutersem) ( 66m) -- 26-10-2022 11:52
Ook, maar niet primair   ( 591)
Jan (Workum, FRL) -- 26-10-2022 10:25
Niet ook, kijk naar Jelmers bijdrage.   ( 370)
Theo (Buren Ameland) -- 26-10-2022 11:46
Wij hebben geen natuurlijke vijanden   ( 325)
Jan (Workum, FRL) -- 26-10-2022 12:19
De bevolkingstoename is tot 2090 niet op retour...   ( 308)
Nick (Boutersem) ( 66m) -- 26-10-2022 12:33
Re: bevolking stijgend tot 10.4 miljard 2080   ( 231)
Arie (Culemborg) -- 26-10-2022 13:12
Rijkdom   ( 572)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 26-10-2022 10:30
Re: Rijkdom   ( 433)
Rutger (Meppel) -- 26-10-2022 10:41
k hoop de ironie men ook niet ontgaat dat dit rapport van Bezos afkomt   ( 426)
Gerben (Epe) ( 15m) -- 26-10-2022 10:51
Re: Rijkdom   ( 417)
Bart (Oostakker) ( 10m) -- 26-10-2022 10:50
Re: Rijkdom   ( 456)
Nathan (ZO Azie/Oceanie) ( 1m) -- 26-10-2022 11:08
"Ik wil de wereld wel redden maar zelf mag ik er geen last van hebben"   ( 450)
Danny (Veliko Tarnovo, Bulgarije) ( 622m) -- 26-10-2022 11:02
Re: "Ik wil de wereld wel redden maar zelf mag ik er geen last van heb   ( 311)
Jurgen (Erwetegem-Vlaamse Ardennen) ( 100m) -- 26-10-2022 11:29
Re: "Ik wil de wereld wel redden maar zelf mag ik er geen last van heb   ( 316)
Steven (Gavere) ( 10m) -- 26-10-2022 11:43
Re: Overbevolking   ( 298)
VdeV(Heerenveen) -- 26-10-2022 11:36
Overconsumptie niet overbevolking   ( 290)
Theo (Buren Ameland) -- 26-10-2022 11:55
Re: Overconsumptie niet overbevolking   ( 246)
Nick (Boutersem) ( 66m) -- 26-10-2022 14:21
Overbevolking, alleen nog groei in Afrika, zie bijdrage Jelmer   ( 267)
Theo (Buren Ameland) -- 26-10-2022 11:47
Jij hebt Jelmer verkeerd gelezen...   ( 205)
Nick (Boutersem) ( 66m) -- 26-10-2022 14:42
Re: Klimaatrapport: Max. 2x keer per week vlees om het klimaat te redd   ( 450)
Gerben (Epe) ( 15m) -- 26-10-2022 10:27
  Geen vlees kan prima en = veel beter  
Theo (Buren Ameland) -- 26-10-2022 11:56
Tijd voor een vleescalculator   ( 355)
Danny (Veliko Tarnovo, Bulgarije) ( 622m) -- 26-10-2022 11:18
Er zijn natuurlijk CO2-calculators.   ( 327)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 26-10-2022 11:41
Dit soort titels zijn zo onzinnig   ( 365)
Emil (Groningen) ( 5m) -- 26-10-2022 11:52
Re: Dit soort titels zijn zo onzinnig   ( 345)
Theo (Buren Ameland) -- 26-10-2022 11:58
Consuminderen is niet eens nodig...   ( 332)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 26-10-2022 12:04
  Eens. Dit is een titel voor de aandacht  
Eric, Rotterdam -- 26-10-2022 13:05
Jammer dat zulke rapporten nooit de ellende van de wapenindustrie wil   ( 314)
Willem (Groningen) -- 26-10-2022 12:13
In Bulgarije, Oekraïne etc. schrijven ze ook met Cyrillisch.   ( 202)
Erik (Hulsberg) ( 120m) -- 26-10-2022 14:54
Re: In Bulgarije, Oekraïne etc. schrijven ze ook met Cyrillisch.   ( 194)
peter (utrecht) -- 26-10-2022 15:19
Ook minder rijst eten?   ( 290)
Walter (Ridderkerk, NL) -- 26-10-2022 12:46
Re: Ook minder rijst eten?   ( 335)
Rutger (Meppel) -- 26-10-2022 13:16
In hoeverre is dat circulair   ( 262)
Jan (Workum, FRL) -- 26-10-2022 13:18