Niet de overbevolking, maar de overconsumptie. De rijkste paar procent verbruikt net zoveel als de armste 80%. Het is dus niet de overbevolking, maar de leefstijl van rijken.
De footprint van een Jeff Bezos met zijn superjachten is net zo groot als die van een klein Afrikaans land. (Ja, dat is iets overdreven).
Ik hoop de ironie men ook niet ontgaat dat dit rapport van Bezos afkomt.
Uiteindelijk is het ook niet de rijkdom van iemand, maar de vervuiling. Het idee dat uitstoot onlosmakelijk verbonden is met bezit of inkomen is natuurlijk onjuist en daarop sturen zal ook niet tot het gewenste resultaat leiden. Je kan prima vervuiling verminderen en welvaart vergroten, dat is ook een stuk makkelijker te verkopen, zeker aan ontwikkelingslanden.
Het IPPC AR6 rapport laat weinig tot de verbeelding over voor wat betreft de oorzaak van klimaatverandering. Dat is zonder twijfel primair het gevolg van het gebruik van fossiele brandstoffen, zodra iemand iets anders beweerd moeten gelijk alle alarmbellen afgaan. De enige reden dat dit soort rapporten met dergelijke claims komen is omdat ze bewust een slechte maat kiezen voor de attributie.
Quote selectie