Re: Ook minder rijst eten?

Bericht van: Rutger (Meppel) , 26-10-2022 13:16 

Rijstteelt zorgt voor hoge methaanuitstoot, 20% van de totale antropogene uitstoot, meen ik.  

Veel minder, zelfs op enkel de totale antropogene uitstoot van enkel methaan is het op z'n hoogst iets van 10%. Dat uitdrukken als percentage van totale uitstoot is wat lastiger, maar als je het IPCC AR6 volgt is de totale bijdrage van methaan slechts 18% van de totale antropogene uitstoot, maar die 18% bestaat voor het merendeel uit fossiel en veeteelt (beide elk grofweg 1/3).

Wat mij betreft geeft het gebruik van GWP100 een vertekent beeld, rijstteelt gebeurd al vele millennia, en opwarming/afkoeling daardoor wordt vooral bepaald door de verandering in de uitstoot. Voor rijst, en andere bronnen, is dat wellicht iets toegenomen als gevolg van bevolkingsgroei intensivering etc maar de bijdrage aan werkelijke opwarming is relatief beperkt.

 

https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg3/figures/summary-for-policymakers/figure-spm-1

 

Een gedetailleerde opdeling voor wat betreft methaan is onder andere te vinden in "The Global Methane budget 2000-2017", tabel 3, (eenheid is Tg CH4 year):

 


Klimaatrapport: Max. 2x keer per week vlees om het klimaat te redden   ( 1219)
sebastiaan (bussum) -- 26-10-2022 09:55
Het rapport   ( 659)
sebastiaan (bussum) -- 26-10-2022 09:55
Werkt nooit.   ( 688)
Jorge (Middelburg) -- 26-10-2022 10:05
Re: Overbevolking   ( 701)
Bart (Oostakker) ( 10m) -- 26-10-2022 10:14
Overbevolking is echt al op z'n retour.   ( 1005)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 26-10-2022 10:18
Re: Overbevolking is echt al op z'n retour.   ( 992)
Justin (noordeloos) ( -2m) -- 26-10-2022 10:30
Re: Overbevolking is echt al op z'n retour.   ( 639)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 26-10-2022 11:07
Grafiek toont een toename (!!) tot 2090   ( 486)
Nick (Boutersem) ( 66m) -- 26-10-2022 11:52
Ook, maar niet primair   ( 590)
Jan (Workum, FRL) -- 26-10-2022 10:25
Niet ook, kijk naar Jelmers bijdrage.   ( 370)
Theo (Buren Ameland) -- 26-10-2022 11:46
Wij hebben geen natuurlijke vijanden   ( 324)
Jan (Workum, FRL) -- 26-10-2022 12:19
De bevolkingstoename is tot 2090 niet op retour...   ( 307)
Nick (Boutersem) ( 66m) -- 26-10-2022 12:33
Re: bevolking stijgend tot 10.4 miljard 2080   ( 230)
Arie (Culemborg) -- 26-10-2022 13:12
Rijkdom   ( 571)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 26-10-2022 10:30
Re: Rijkdom   ( 433)
Rutger (Meppel) -- 26-10-2022 10:41
k hoop de ironie men ook niet ontgaat dat dit rapport van Bezos afkomt   ( 425)
Gerben (Epe) ( 15m) -- 26-10-2022 10:51
Re: Rijkdom   ( 416)
Bart (Oostakker) ( 10m) -- 26-10-2022 10:50
Re: Rijkdom   ( 456)
Nathan (ZO Azie/Oceanie) ( 1m) -- 26-10-2022 11:08
"Ik wil de wereld wel redden maar zelf mag ik er geen last van hebben"   ( 449)
Danny (Veliko Tarnovo, Bulgarije) ( 622m) -- 26-10-2022 11:02
Re: "Ik wil de wereld wel redden maar zelf mag ik er geen last van heb   ( 311)
Jurgen (Erwetegem-Vlaamse Ardennen) ( 100m) -- 26-10-2022 11:29
Re: "Ik wil de wereld wel redden maar zelf mag ik er geen last van heb   ( 315)
Steven (Gavere) ( 10m) -- 26-10-2022 11:43
Re: Overbevolking   ( 298)
VdeV(Heerenveen) -- 26-10-2022 11:36
Overconsumptie niet overbevolking   ( 289)
Theo (Buren Ameland) -- 26-10-2022 11:55
Re: Overconsumptie niet overbevolking   ( 245)
Nick (Boutersem) ( 66m) -- 26-10-2022 14:21
Overbevolking, alleen nog groei in Afrika, zie bijdrage Jelmer   ( 266)
Theo (Buren Ameland) -- 26-10-2022 11:47
Jij hebt Jelmer verkeerd gelezen...   ( 205)
Nick (Boutersem) ( 66m) -- 26-10-2022 14:42
Re: Klimaatrapport: Max. 2x keer per week vlees om het klimaat te redd   ( 449)
Gerben (Epe) ( 15m) -- 26-10-2022 10:27
  Geen vlees kan prima en = veel beter  
Theo (Buren Ameland) -- 26-10-2022 11:56
Tijd voor een vleescalculator   ( 354)
Danny (Veliko Tarnovo, Bulgarije) ( 622m) -- 26-10-2022 11:18
Er zijn natuurlijk CO2-calculators.   ( 327)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 26-10-2022 11:41
Dit soort titels zijn zo onzinnig   ( 364)
Emil (Groningen) ( 5m) -- 26-10-2022 11:52
Re: Dit soort titels zijn zo onzinnig   ( 344)
Theo (Buren Ameland) -- 26-10-2022 11:58
Consuminderen is niet eens nodig...   ( 332)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 26-10-2022 12:04
  Eens. Dit is een titel voor de aandacht  
Eric, Rotterdam -- 26-10-2022 13:05
Jammer dat zulke rapporten nooit de ellende van de wapenindustrie wil   ( 313)
Willem (Groningen) -- 26-10-2022 12:13
In Bulgarije, Oekraïne etc. schrijven ze ook met Cyrillisch.   ( 201)
Erik (Hulsberg) ( 120m) -- 26-10-2022 14:54
Re: In Bulgarije, Oekraïne etc. schrijven ze ook met Cyrillisch.   ( 193)
peter (utrecht) -- 26-10-2022 15:19
Ook minder rijst eten?   ( 289)
Walter (Ridderkerk, NL) -- 26-10-2022 12:46
Re: Ook minder rijst eten?   ( 335)
Rutger (Meppel) -- 26-10-2022 13:16
In hoeverre is dat circulair   ( 262)
Jan (Workum, FRL) -- 26-10-2022 13:18