Re: "Ik wil de wereld wel redden maar zelf mag ik er geen last van heb

Bericht van: Steven (Gavere) , 26-10-2022 11:43 

Overbevolking is een drogreden die nog het meest aangehaald wordt in landen waar de overconsumptie het grootste is. Zodat zij op dezelfde voet verder kunnen leven.

Terwijl het inmiddels toch al duidelijk mag zijn dat met de juiste inrichting het aantal mensen kan vertienvoudigen zonder dat er noemenswaardige problemen zijn. Maar zoals in de titel al aangehaald: We mogen er zelf nu eenmaal geen last van hebben. Die last moet door anderen worden gedragen.

 

Dat is natuurlijk flauwekul. Natuurlijk zou het in de ideale wereld kunnen, maar daarin leven we niet. We leven in een wereld met verschillende belangen, politiekers met oogkleppen, verschillende agenda's, in een wereld met nog steeds oorlog en dictatuur, een wereld dat gerund wordt door hebzucht en media gedreven aanmoedigen/hersenspoeling voor consumptie. Oorlog die ook nog steeds draait om "grond". 

Bovenstaande zal altijd in deze wereld blijven zolang geld een rol speelt. Ook Afrika zal op een bepaald punt in de toekomst welvarend worden waarbij zij massaal op de zelfde voelt als de westerse maatschappij willen leven, en dat mag. Maar het wel niet zeggen omdat zij nu zo leven, dat dit een voorbeeld is. Afrika loopt qua ontwikkeling achter door gebrek aan de industriële revolutie en onderdrukking door het colonisme. Maar ook zij, zoals eerder gesteld, zullen massaal willen consumeren eens ze de koopkracht hebben en wie zijn wij dan om hun dat te ontnemen? 

En natuurlijk, als iedereen minder consumeert zouden er meer mensen kunnen leven. Maar waarom zouden we met nog meer moeten zijn? Het enige wat dat in de hand werkt is nog meer "moderne slavernij en uitbuiting" voor grote bedrijven in de huidige maatschappij. Overal waar je komt, kom je mensen tegen. Het zou nog beter zijn om allemaal bewuster te leven én met minder te leven, en, terug (veel) meer ruimte geven aan de natuur. 

Bericht laatst bijgewerkt: 26-10-2022 11:46
The models can stay bullish on snow and cold longer than you can stay hopeful.

Klimaatrapport: Max. 2x keer per week vlees om het klimaat te redden   ( 1219)
sebastiaan (bussum) -- 26-10-2022 09:55
Het rapport   ( 659)
sebastiaan (bussum) -- 26-10-2022 09:55
Werkt nooit.   ( 688)
Jorge (Middelburg) -- 26-10-2022 10:05
Re: Overbevolking   ( 701)
Bart (Oostakker) ( 10m) -- 26-10-2022 10:14
Overbevolking is echt al op z'n retour.   ( 1005)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 26-10-2022 10:18
Re: Overbevolking is echt al op z'n retour.   ( 992)
Justin (noordeloos) ( -2m) -- 26-10-2022 10:30
Re: Overbevolking is echt al op z'n retour.   ( 640)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 26-10-2022 11:07
Grafiek toont een toename (!!) tot 2090   ( 486)
Nick (Boutersem) ( 66m) -- 26-10-2022 11:52
Ook, maar niet primair   ( 590)
Jan (Workum, FRL) -- 26-10-2022 10:25
Niet ook, kijk naar Jelmers bijdrage.   ( 370)
Theo (Buren Ameland) -- 26-10-2022 11:46
Wij hebben geen natuurlijke vijanden   ( 324)
Jan (Workum, FRL) -- 26-10-2022 12:19
De bevolkingstoename is tot 2090 niet op retour...   ( 308)
Nick (Boutersem) ( 66m) -- 26-10-2022 12:33
Re: bevolking stijgend tot 10.4 miljard 2080   ( 231)
Arie (Culemborg) -- 26-10-2022 13:12
Rijkdom   ( 571)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 26-10-2022 10:30
Re: Rijkdom   ( 433)
Rutger (Meppel) -- 26-10-2022 10:41
k hoop de ironie men ook niet ontgaat dat dit rapport van Bezos afkomt   ( 426)
Gerben (Epe) ( 15m) -- 26-10-2022 10:51
Re: Rijkdom   ( 416)
Bart (Oostakker) ( 10m) -- 26-10-2022 10:50
Re: Rijkdom   ( 456)
Nathan (ZO Azie/Oceanie) ( 1m) -- 26-10-2022 11:08
"Ik wil de wereld wel redden maar zelf mag ik er geen last van hebben"   ( 450)
Danny (Veliko Tarnovo, Bulgarije) ( 622m) -- 26-10-2022 11:02
Re: "Ik wil de wereld wel redden maar zelf mag ik er geen last van heb   ( 311)
Jurgen (Erwetegem-Vlaamse Ardennen) ( 100m) -- 26-10-2022 11:29
Re: "Ik wil de wereld wel redden maar zelf mag ik er geen last van heb   ( 316)
Steven (Gavere) ( 10m) -- 26-10-2022 11:43
Re: Overbevolking   ( 298)
VdeV(Heerenveen) -- 26-10-2022 11:36
Overconsumptie niet overbevolking   ( 289)
Theo (Buren Ameland) -- 26-10-2022 11:55
Re: Overconsumptie niet overbevolking   ( 245)
Nick (Boutersem) ( 66m) -- 26-10-2022 14:21
Overbevolking, alleen nog groei in Afrika, zie bijdrage Jelmer   ( 266)
Theo (Buren Ameland) -- 26-10-2022 11:47
Jij hebt Jelmer verkeerd gelezen...   ( 205)
Nick (Boutersem) ( 66m) -- 26-10-2022 14:42
Re: Klimaatrapport: Max. 2x keer per week vlees om het klimaat te redd   ( 449)
Gerben (Epe) ( 15m) -- 26-10-2022 10:27
  Geen vlees kan prima en = veel beter  
Theo (Buren Ameland) -- 26-10-2022 11:56
Tijd voor een vleescalculator   ( 354)
Danny (Veliko Tarnovo, Bulgarije) ( 622m) -- 26-10-2022 11:18
Er zijn natuurlijk CO2-calculators.   ( 327)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 26-10-2022 11:41
Dit soort titels zijn zo onzinnig   ( 364)
Emil (Groningen) ( 5m) -- 26-10-2022 11:52
Re: Dit soort titels zijn zo onzinnig   ( 344)
Theo (Buren Ameland) -- 26-10-2022 11:58
Consuminderen is niet eens nodig...   ( 332)
Jelmer (Vlaardingen) ( -2m) -- 26-10-2022 12:04
  Eens. Dit is een titel voor de aandacht  
Eric, Rotterdam -- 26-10-2022 13:05
Jammer dat zulke rapporten nooit de ellende van de wapenindustrie wil   ( 313)
Willem (Groningen) -- 26-10-2022 12:13
In Bulgarije, Oekraïne etc. schrijven ze ook met Cyrillisch.   ( 202)
Erik (Hulsberg) ( 120m) -- 26-10-2022 14:54
Re: In Bulgarije, Oekraïne etc. schrijven ze ook met Cyrillisch.   ( 194)
peter (utrecht) -- 26-10-2022 15:19
Ook minder rijst eten?   ( 290)
Walter (Ridderkerk, NL) -- 26-10-2022 12:46
Re: Ook minder rijst eten?   ( 335)
Rutger (Meppel) -- 26-10-2022 13:16
In hoeverre is dat circulair   ( 262)
Jan (Workum, FRL) -- 26-10-2022 13:18