Re: Hebben wellicht een punt

Bericht van: Oud-Gebruiker <ID-1912> , 07-03-2019 11:48 

Vind ik moeilijk te beoordelen. Ook ik hoor bij een enorme massa mensen die op enig moment niet meer ziet welke argumenten deugen en welke niet. Ik hecht veel waarde aan waarheid en werkelijkheid zonder politieke of ideologische doelstellingen. Als de cijfers van KNMI of juist de discussie daarover inclusief bijstellingen gebruikt worden om bijvoorbeeld de opwarming te bevestigen of ontkennen moeten die cijfers en conclusies (theorieën) juist zijn of geverifieerd.
Ik reis nogal veel en vaak (en draag daarmee helaas een stuk mee aan vervuiling) maar ik hoor overal dat het klimaat verandert. Ik zie met eigen ogen dat in de afgelopen decennia gletsjers enorm zijn gesmolten, ik zie in toenemende mate extremen optreden en ik zie (feiten) dat de wereldtemperatuur extreem snel aan het stijgen is geslagen. Nu kan je de discussie voeren over de oorzaak. Ik denk dat de mens op zijn minst een versnellende factor is, dat kan niet anders als je ziet hoeveel wij de dunne laag atmosfeer in 100-200 jaar tijd vol pompen met niet natuurlijke troep. Maar zelfs als het volstrekt natuurlijk zou zijn hebben we over de gehele wereld een gemeenschappelijke vijand. In plaats van discussie over de oorzaak zie ik liever verregaande en diepgaande gesprekken over oplossingen van problemen waar wij en ons nageslacht mee geconfronteerd gaan worden: zeespiegelstijging (voor onszelf maar vooral en ook vele landen in de wereld), voedselproductie, uitsterven van dieren waarvan een groot aantal noodzakelijk zoals insecten. woonveiligheid (bosbranden, orkanen, tornado's, overstromingen, etc.). Gesprekken over het aanpakken van de toekomst vind ik belangrijker dan ruzie over oorzaak. Want of de mens nu oorzaak is of de natuur: veranderen kunnen we daar nu niets meer aan, we kunnen alleen naar de toekomst kijken.

Dus terugkomend op je vraag: ik vind best dat werkwijze KNMI bekritiseerd mag worden, ik vind best dat mits goed onderbouwd e.e.a. aangepast mag worden maar laten we vooral tijd en energie besteden aan gemeenschappelijke doelen.


Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI   ( 4442)
Marc (Haarlem) -- 07-03-2019 08:53
Hebben wellicht een punt   ( 1513)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 07-03-2019 09:12
Re: Hebben wellicht een punt   ( 1296)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 07-03-2019 09:22
Re: Hebben wellicht een punt   ( 1110)
Oud-Gebruiker <ID-1912> -- 07-03-2019 10:07
Re: Hebben wellicht een punt   ( 922)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 11:02
Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 1154)
sebastiaan (bussum) -- 07-03-2019 11:10
Re: Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 885)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 11:18
Re: Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 866)
Gerhard (Vaassen) ( 15m) -- 07-03-2019 11:26
Re: Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 1257)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 13:45
Re: Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 884)
Gerhard (Vaassen) ( 15m) -- 07-03-2019 14:02
Re: Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 761)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 14:25
Re: Hebben wellicht een punt   ( 832)
Oud-Gebruiker <ID-1912> -- 07-03-2019 11:48
Re: Hebben wellicht een punt   ( 725)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 14:09
Niet betrouwbaar   ( 727)
sebastiaan (bussum) -- 07-03-2019 17:48
Re: Niet betrouwbaar   ( 837)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 18:22
Correcte analyse   ( 1023)
Marcus (Sleidinge) ( 6m) -- 07-03-2019 12:00
Ontzettend erg eigenlijk   ( 1000)
Oud-Gebruiker <ID-1912> -- 07-03-2019 12:09
aanvulling   ( 839)
Oud-Gebruiker <ID-1912> -- 07-03-2019 12:21
Het blijft op zich gewoon erg vreemd   ( 895)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 07-03-2019 12:28
Re: Het blijft op zich gewoon erg vreemd   ( 871)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 07-03-2019 12:39
Klopt!   ( 742)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 07-03-2019 12:42
Ik zie het verband niet zo.   ( 877)
Jorge (Middelburg) -- 07-03-2019 13:00
Totaal niet mee eens   ( 891)
Ronald (Groningen) -- 07-03-2019 13:27
  eens !  
Oud-Gebruiker <ID-1912> -- 08-03-2019 13:22
Artikel van Frans Dijkstra in Meteologica   ( 1038)
Paul (Odijk) -- 14-03-2019 19:59
Interessante reeks vragen   ( 1083)
Chris vd Bos (Vijfhuizen) -- 07-03-2019 09:20
Interessant is dat ze wel degelijk een groot verschil meten   ( 1006)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 07-03-2019 09:23
  Inderdaad, stuur maar op naar een vakblad  
Ruben (Ås, nabij Oslo, Noorwegen) ( 53m) -- 07-03-2019 16:19
Is de correctie destijds zelf wel gepeerreviewed?   ( 1777)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 07-03-2019 16:24
Nee, want dit is toegepast werk   ( 707)
Ben (Lelystad) ( 13m) -- 09-03-2019 14:22
Heel goed nieuws   ( 1152)
Seppie (Buren GLD.) -- 07-03-2019 09:28
Kan ook andersom, hebben we nu meer hittegolven. Volstrekt logisch.   ( 1050)
Jorge (Middelburg) -- 07-03-2019 10:19
Dat laatste was de hoofdreden (edit)   ( 951)
sebastiaan (bussum) -- 07-03-2019 10:38
Het zijn niet alleen de hittegolven, er is meer aan de hand   ( 840)
Seppie (Buren GLD.) -- 07-03-2019 18:50
Opwarming september vooral laatste 20 jaar   ( 875)
Jan (Workum, FRL) -- 07-03-2019 18:58
Uit 2016 het verdiepingsforum   ( 1386)
Paul (Odijk) -- 07-03-2019 09:36
Re: Uit 2016 het verdiepingsforum   ( 858)
Bart (Abcoude) -- 07-03-2019 12:34
Re: Uit 2016 het verdiepingsforum   ( 804)
Paul (Odijk) -- 07-03-2019 13:16
Staan te dicht bij elkaar   ( 630)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 07-03-2019 18:01
Re: Staan te dicht bij elkaar   ( 733)
Paul (Odijk) -- 07-03-2019 20:06
In Meteorologica van maart artikel over parallelmetingen met pagodehut   ( 1222)
Ben (Lelystad) ( 13m) -- 07-03-2019 10:36
reconstructie pagodehut   ( 828)
Bart (Abcoude) -- 07-03-2019 12:17
De metingen zijn al voltooid en resultaten bekend   ( 836)
Ben (Lelystad) ( 13m) -- 07-03-2019 12:22
Re: De metingen zijn al voltooid en resultaten bekend   ( 813)
Bart (Abcoude) -- 07-03-2019 12:58
Verschillen in Tx vooral door overgang pagode-stevensonhut   ( 854)
Ben (Lelystad) ( 13m) -- 07-03-2019 13:18
Kritiekpunten   ( 1072)
Paul (Odijk) -- 07-03-2019 13:54
KNMI is al bezig & gebruikte methode vooral voor extreme waarden   ( 1083)
sebastiaan (bussum) -- 07-03-2019 10:45
Dat homogeniseren heb ik nooit een goed idee gevonden   ( 829)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 07-03-2019 12:25
Re: Dat homogeniseren heb ik nooit een goed idee gevonden   ( 639)
Dirk(Melsele) ( 6m) -- 07-03-2019 15:24
Re: Dat homogeniseren heb ik nooit een goed idee gevonden   ( 697)
Marcus (Sleidinge) ( 6m) -- 07-03-2019 15:34
Dat is nu net het punt   ( 650)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 07-03-2019 15:46
Re: Dat homogeniseren heb ik nooit een goed idee gevonden   ( 599)
Cees-Rotterdam -- 17-03-2019 21:54
Re: Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI   ( 810)
Carlos (Vaals) ( 251m) -- 07-03-2019 13:02
Jij zegt dus dat een heterogene reeks homogener is dan een gehomogenis   ( 786)
Ruben (Ås, nabij Oslo, Noorwegen) ( 53m) -- 07-03-2019 13:57
Re: Jij zegt dus dat een heterogene reeks homogener is dan een gehomog   ( 696)
Carlos (Vaals) ( 251m) -- 07-03-2019 14:36
Re: Jij zegt dus dat een heterogene reeks homogener is dan een gehomog   ( 552)
Carlos (Vaals) ( 251m) -- 18-03-2019 16:14
Re: Jij zegt dus dat een heterogene reeks homogener is dan een gehomog   ( 553)
Carlos (Vaals) ( 251m) -- 19-03-2019 19:47
Het jaar 1912 lijkt een goed voorbeeld waar het fout is gegaan   ( 1088)
Andre (Hengelo(O)) -- 07-03-2019 20:11
Al bij 0,5° correctie   ( 836)
Jan (Workum, FRL) -- 07-03-2019 20:24
Re: Het jaar 1912 lijkt een goed voorbeeld waar het fout is gegaan   ( 768)
Vincent (NO Brabant) ( 12m) -- 08-03-2019 01:45
Re: Het jaar 1912 lijkt een goed voorbeeld waar het fout is gegaan   ( 1358)
Bart (Abcoude) -- 08-03-2019 10:18
Vragen hierover in de Tweede Kamer door Baudet   ( 957)
Paul (Odijk) -- 08-03-2019 19:04
Re: Vragen hierover in de Tweede Kamer door Baudet   ( 851)
Rob (Westland) -- 09-03-2019 07:24
Re: Beetje sneue figuur wordt hij wel   ( 853)
Cees-Rotterdam -- 09-03-2019 08:31
Re: Beetje sneue figuur wordt hij wel   ( 718)
Daniel (Amsterdam-Zuidoost) -- 09-03-2019 16:19
Wordt?   ( 696)
Jorge (Middelburg) -- 11-03-2019 09:51
Re: Wordt?   ( 671)
Cees-Rotterdam -- 11-03-2019 20:42
Re: Beetje sneue figuur wordt hij wel   ( 716)
Paul (Jaarsveld, Utrecht) ( 1m) -- 11-03-2019 13:33
Re: Vragen hierover in de Tweede Kamer door Baudet   ( 614)
Andre (Hengelo(O)) -- 11-03-2019 21:08
Re: Vragen hierover in de Tweede Kamer door Baudet   ( 656)
Arend (Hengelo Ov.) -- 11-03-2019 21:39
Hoe deden ze dat in Ukkel?   ( 846)
Bart (Abcoude) -- 09-03-2019 14:32
Re: Hoe deden ze dat in Ukkel?   ( 766)
Thomas (Heusden-Zolder) -- 13-03-2019 12:27
Interview met een van de onderzoekers   ( 1026)
Paul (Odijk) -- 14-03-2019 14:51
Re: Interview met een van de onderzoekers   ( 886)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 14-03-2019 15:33
Flevoland bestond vroeger nog niet....   ( 567)
Jordi (Arnhem/Ruurlosebroek) -- 11-04-2019 10:22
Re: Flevoland bestond vroeger nog niet....   ( 577)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 11-04-2019 18:06
Re: Flevoland bestond vroeger nog niet....   ( 622)
Wilfred (Homoet) ( 7m) -- 14-04-2019 08:55
  Pijnlijke grafiek voor het KNMI...  
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 14-03-2019 18:13
Re: Interview met een van de onderzoekers   ( 646)
Arend (Hengelo Ov.) -- 14-03-2019 19:11
Is de bewering op 9:05 wel juist?   ( 746)
Andre (Hengelo(O)) -- 14-03-2019 20:23
Re: Is de bewering op 9:05 wel juist?   ( 627)
Paul (Odijk) -- 14-03-2019 20:33
Standaardisatie, homogenisatie   ( 735)
Bart (Abcoude) -- 14-03-2019 23:19
Re: Standaardisatie, homogenisatie   ( 647)
Paul (Odijk) -- 15-03-2019 09:27
volgens deze onderzoeker wordt hij geboycot door het KNMI   ( 670)
aaldrik (doetinchem) -- 16-03-2019 16:49
Sinds wanneer is Weerwoord geen main stream media?   ( 685)
Henk L. (Groningen) -- 17-03-2019 00:41
Re: Uitspraken van Baudet werd ook onze HD (KNMI) te gortig!   ( 891)
Opsurfer (Wilhelminaoord-Dr) -- 17-03-2019 14:09
Re: Uitspraken van Baudet werd ook onze HD (KNMI) te gortig!   ( 655)
Cees-Rotterdam -- 17-03-2019 17:00
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 807)
Cees-Rotterdam -- 17-03-2019 21:51
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 678)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 18-03-2019 06:05
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 718)
Cees-Rotterdam -- 18-03-2019 09:16
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 672)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 18-03-2019 23:52
Re: Gek   ( 651)
Cees-Rotterdam -- 19-03-2019 08:08
Selectieve reactie nr 3789 van Cees...   ( 700)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 19-03-2019 19:44
  Re: 10523  
Cees-Rotterdam -- 20-03-2019 00:25
Re: Selectieve reactie nr 3789 van Cees...   ( 599)
Martijn (Hoogvliet) -- 20-03-2019 10:11
Re: Selectieve reactie nr 3789 van Cees... [edit]   ( 656)
Cees-Rotterdam -- 20-03-2019 10:16
Re: Selectieve reactie nr 3789 van Cees... [edit]   ( 594)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 20-03-2019 23:21
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 649)
Ben (Utrecht) ( 2m) -- 19-03-2019 09:19
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 636)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 19-03-2019 20:06
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 630)
Ben (Utrecht) ( 2m) -- 20-03-2019 11:56
Re: Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI   ( 985)
Martijn(Rozenburg) -- 19-03-2019 16:27
Niet alle vragen beantwoord   ( 691)
Bart (Abcoude) -- 20-03-2019 23:30
Misschien een nieuw antwoord. 😉   ( 591)
Jordi (Arnhem/Ruurlosebroek) -- 11-04-2019 10:36
Re: Misschien een nieuw antwoord. 😉   ( 664)
Paul (Odijk) -- 12-04-2019 20:06