Re: Tjonge, wat een werelditem.

Bericht van: Ben (Utrecht) , 20-03-2019 11:56 

 

Graag enkele voorbeelden dan...

Ik adviseer je om te googelen naar "corrections systematic errors".  

Het gaat ook in dit geval om te proberen een goede correctie te vinden voor een systematische fout in de metingen van het KNMI. Dit staat los van het feit of de toegepaste correctie wel of niet voldoet aan hetgeen men wenst. 
Het is essentieel om in te zien dat een systematische fout niet random is maar een verband heeft. Dit verband kan complex van aard zijn maar doet niets af aan het feit dat de fout in theorie voorspelbaar is. 

De relatie tussen temperatuur en weerstand is niet geheel lineair. Doordat de coëfficiënten van de hogere ordes vrij klein zijn is het verband bij bepaalde range temperaturen bijna lineair te noemen.

Om systematische fouten in metingen met weerstandsthermometers te voorkomen kalibreert men de thermometers, dit geldt ook voor alle andere instrumenten waar men metingen mee doet. 

Het geval van het KNMI is gewoon een speciaal geval van een systematische fout. Door bijvoorbeeld te meten met twee opstellingen langs elkaar kan men een vorm van kalibratie doen. 

 

Het mooie is wel dat de afwijking heel mooi afhangt van de omstandigheden. De fout is dus voorspelbaar.

Daar ben ik het dus niet mee eens.

De fout in de metingen hangt wel degelijk af van de omstandigheden. Of het KNMI er wel of niet in geslaagd is om die fout goed te corrigeren staat daar los van. 

Dat er kritiek komt Op de methode van het KNMI is prima en geeft hopelijk in de toekomst een betere homogenisatie. 

Ik vind het wel bijzonder hoe stellig jij het KNMI van amateurisme beschuldigd. In mijn opinie denk je wat te makkelijk over de materie. Het is namelijk wel duidelijk dat er verschil is in de verschillende meetopstellingen. Het is ook duidelijk dat de verschillen afhangen van de omstandigheden. Dit rechtvaardigt volgens mij de poging tot het homogeniseren van de reeksen. 
De vraag of het KNMI dit goed heeft weten te vatten durft ik niet te beantwoorden. Daarvoor zou ik me toch veel meer moeten verdiepen in zowel de artikelen van het KNMI over dit onderwerp als de geleverde kritiek. Er lijken inderdaad haken en ogen te zitten aan de gebruikte methode, hetgeen al bleek een paar jaar geleden hier op weerwoord.

 


Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI   ( 4446)
Marc (Haarlem) -- 07-03-2019 08:53
Hebben wellicht een punt   ( 1514)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 07-03-2019 09:12
Re: Hebben wellicht een punt   ( 1297)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 07-03-2019 09:22
Re: Hebben wellicht een punt   ( 1113)
Oud-Gebruiker <ID-1912> -- 07-03-2019 10:07
Re: Hebben wellicht een punt   ( 924)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 11:02
Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 1156)
sebastiaan (bussum) -- 07-03-2019 11:10
Re: Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 886)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 11:18
Re: Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 867)
Gerhard (Vaassen) ( 15m) -- 07-03-2019 11:26
Re: Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 1258)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 13:45
Re: Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 887)
Gerhard (Vaassen) ( 15m) -- 07-03-2019 14:02
Re: Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 761)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 14:25
Re: Hebben wellicht een punt   ( 834)
Oud-Gebruiker <ID-1912> -- 07-03-2019 11:48
Re: Hebben wellicht een punt   ( 727)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 14:09
Niet betrouwbaar   ( 729)
sebastiaan (bussum) -- 07-03-2019 17:48
Re: Niet betrouwbaar   ( 837)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 18:22
Correcte analyse   ( 1025)
Marcus (Sleidinge) ( 6m) -- 07-03-2019 12:00
Ontzettend erg eigenlijk   ( 1003)
Oud-Gebruiker <ID-1912> -- 07-03-2019 12:09
aanvulling   ( 841)
Oud-Gebruiker <ID-1912> -- 07-03-2019 12:21
Het blijft op zich gewoon erg vreemd   ( 898)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 07-03-2019 12:28
Re: Het blijft op zich gewoon erg vreemd   ( 871)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 07-03-2019 12:39
Klopt!   ( 743)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 07-03-2019 12:42
Ik zie het verband niet zo.   ( 878)
Jorge (Middelburg) -- 07-03-2019 13:00
Totaal niet mee eens   ( 892)
Ronald (Groningen) -- 07-03-2019 13:27
  eens !  
Oud-Gebruiker <ID-1912> -- 08-03-2019 13:22
Artikel van Frans Dijkstra in Meteologica   ( 1039)
Paul (Odijk) -- 14-03-2019 19:59
Interessante reeks vragen   ( 1084)
Chris vd Bos (Vijfhuizen) -- 07-03-2019 09:20
Interessant is dat ze wel degelijk een groot verschil meten   ( 1006)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 07-03-2019 09:23
  Inderdaad, stuur maar op naar een vakblad  
Ruben (Ås, nabij Oslo, Noorwegen) ( 53m) -- 07-03-2019 16:19
Is de correctie destijds zelf wel gepeerreviewed?   ( 1780)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 07-03-2019 16:24
Nee, want dit is toegepast werk   ( 707)
Ben (Lelystad) ( 13m) -- 09-03-2019 14:22
Heel goed nieuws   ( 1155)
Seppie (Buren GLD.) -- 07-03-2019 09:28
Kan ook andersom, hebben we nu meer hittegolven. Volstrekt logisch.   ( 1053)
Jorge (Middelburg) -- 07-03-2019 10:19
Dat laatste was de hoofdreden (edit)   ( 954)
sebastiaan (bussum) -- 07-03-2019 10:38
Het zijn niet alleen de hittegolven, er is meer aan de hand   ( 842)
Seppie (Buren GLD.) -- 07-03-2019 18:50
Opwarming september vooral laatste 20 jaar   ( 875)
Jan (Workum, FRL) -- 07-03-2019 18:58
Uit 2016 het verdiepingsforum   ( 1388)
Paul (Odijk) -- 07-03-2019 09:36
Re: Uit 2016 het verdiepingsforum   ( 862)
Bart (Abcoude) -- 07-03-2019 12:34
Re: Uit 2016 het verdiepingsforum   ( 805)
Paul (Odijk) -- 07-03-2019 13:16
Staan te dicht bij elkaar   ( 632)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 07-03-2019 18:01
Re: Staan te dicht bij elkaar   ( 734)
Paul (Odijk) -- 07-03-2019 20:06
In Meteorologica van maart artikel over parallelmetingen met pagodehut   ( 1225)
Ben (Lelystad) ( 13m) -- 07-03-2019 10:36
reconstructie pagodehut   ( 830)
Bart (Abcoude) -- 07-03-2019 12:17
De metingen zijn al voltooid en resultaten bekend   ( 838)
Ben (Lelystad) ( 13m) -- 07-03-2019 12:22
Re: De metingen zijn al voltooid en resultaten bekend   ( 817)
Bart (Abcoude) -- 07-03-2019 12:58
Verschillen in Tx vooral door overgang pagode-stevensonhut   ( 856)
Ben (Lelystad) ( 13m) -- 07-03-2019 13:18
Kritiekpunten   ( 1073)
Paul (Odijk) -- 07-03-2019 13:54
KNMI is al bezig & gebruikte methode vooral voor extreme waarden   ( 1084)
sebastiaan (bussum) -- 07-03-2019 10:45
Dat homogeniseren heb ik nooit een goed idee gevonden   ( 830)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 07-03-2019 12:25
Re: Dat homogeniseren heb ik nooit een goed idee gevonden   ( 639)
Dirk(Melsele) ( 6m) -- 07-03-2019 15:24
Re: Dat homogeniseren heb ik nooit een goed idee gevonden   ( 697)
Marcus (Sleidinge) ( 6m) -- 07-03-2019 15:34
Dat is nu net het punt   ( 651)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 07-03-2019 15:46
Re: Dat homogeniseren heb ik nooit een goed idee gevonden   ( 600)
Cees-Rotterdam -- 17-03-2019 21:54
Re: Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI   ( 811)
Carlos (Vaals) ( 251m) -- 07-03-2019 13:02
Jij zegt dus dat een heterogene reeks homogener is dan een gehomogenis   ( 787)
Ruben (Ås, nabij Oslo, Noorwegen) ( 53m) -- 07-03-2019 13:57
Re: Jij zegt dus dat een heterogene reeks homogener is dan een gehomog   ( 696)
Carlos (Vaals) ( 251m) -- 07-03-2019 14:36
Re: Jij zegt dus dat een heterogene reeks homogener is dan een gehomog   ( 552)
Carlos (Vaals) ( 251m) -- 18-03-2019 16:14
Re: Jij zegt dus dat een heterogene reeks homogener is dan een gehomog   ( 553)
Carlos (Vaals) ( 251m) -- 19-03-2019 19:47
Het jaar 1912 lijkt een goed voorbeeld waar het fout is gegaan   ( 1089)
Andre (Hengelo(O)) -- 07-03-2019 20:11
Al bij 0,5° correctie   ( 837)
Jan (Workum, FRL) -- 07-03-2019 20:24
Re: Het jaar 1912 lijkt een goed voorbeeld waar het fout is gegaan   ( 769)
Vincent (NO Brabant) ( 12m) -- 08-03-2019 01:45
Re: Het jaar 1912 lijkt een goed voorbeeld waar het fout is gegaan   ( 1359)
Bart (Abcoude) -- 08-03-2019 10:18
Vragen hierover in de Tweede Kamer door Baudet   ( 957)
Paul (Odijk) -- 08-03-2019 19:04
Re: Vragen hierover in de Tweede Kamer door Baudet   ( 851)
Rob (Westland) -- 09-03-2019 07:24
Re: Beetje sneue figuur wordt hij wel   ( 856)
Cees-Rotterdam -- 09-03-2019 08:31
Re: Beetje sneue figuur wordt hij wel   ( 718)
Daniel (Amsterdam-Zuidoost) -- 09-03-2019 16:19
Wordt?   ( 696)
Jorge (Middelburg) -- 11-03-2019 09:51
Re: Wordt?   ( 673)
Cees-Rotterdam -- 11-03-2019 20:42
Re: Beetje sneue figuur wordt hij wel   ( 716)
Paul (Jaarsveld, Utrecht) ( 1m) -- 11-03-2019 13:33
Re: Vragen hierover in de Tweede Kamer door Baudet   ( 614)
Andre (Hengelo(O)) -- 11-03-2019 21:08
Re: Vragen hierover in de Tweede Kamer door Baudet   ( 657)
Arend (Hengelo Ov.) -- 11-03-2019 21:39
Hoe deden ze dat in Ukkel?   ( 849)
Bart (Abcoude) -- 09-03-2019 14:32
Re: Hoe deden ze dat in Ukkel?   ( 770)
Thomas (Heusden-Zolder) -- 13-03-2019 12:27
Interview met een van de onderzoekers   ( 1029)
Paul (Odijk) -- 14-03-2019 14:51
Re: Interview met een van de onderzoekers   ( 887)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 14-03-2019 15:33
Flevoland bestond vroeger nog niet....   ( 571)
Jordi (Arnhem/Ruurlosebroek) -- 11-04-2019 10:22
Re: Flevoland bestond vroeger nog niet....   ( 579)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 11-04-2019 18:06
Re: Flevoland bestond vroeger nog niet....   ( 623)
Wilfred (Homoet) ( 7m) -- 14-04-2019 08:55
  Pijnlijke grafiek voor het KNMI...  
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 14-03-2019 18:13
Re: Interview met een van de onderzoekers   ( 647)
Arend (Hengelo Ov.) -- 14-03-2019 19:11
Is de bewering op 9:05 wel juist?   ( 748)
Andre (Hengelo(O)) -- 14-03-2019 20:23
Re: Is de bewering op 9:05 wel juist?   ( 629)
Paul (Odijk) -- 14-03-2019 20:33
Standaardisatie, homogenisatie   ( 736)
Bart (Abcoude) -- 14-03-2019 23:19
Re: Standaardisatie, homogenisatie   ( 649)
Paul (Odijk) -- 15-03-2019 09:27
volgens deze onderzoeker wordt hij geboycot door het KNMI   ( 673)
aaldrik (doetinchem) -- 16-03-2019 16:49
Sinds wanneer is Weerwoord geen main stream media?   ( 690)
Henk L. (Groningen) -- 17-03-2019 00:41
Re: Uitspraken van Baudet werd ook onze HD (KNMI) te gortig!   ( 894)
Opsurfer (Wilhelminaoord-Dr) -- 17-03-2019 14:09
Re: Uitspraken van Baudet werd ook onze HD (KNMI) te gortig!   ( 657)
Cees-Rotterdam -- 17-03-2019 17:00
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 809)
Cees-Rotterdam -- 17-03-2019 21:51
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 678)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 18-03-2019 06:05
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 718)
Cees-Rotterdam -- 18-03-2019 09:16
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 672)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 18-03-2019 23:52
Re: Gek   ( 652)
Cees-Rotterdam -- 19-03-2019 08:08
Selectieve reactie nr 3789 van Cees...   ( 700)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 19-03-2019 19:44
  Re: 10523  
Cees-Rotterdam -- 20-03-2019 00:25
Re: Selectieve reactie nr 3789 van Cees...   ( 600)
Martijn (Hoogvliet) -- 20-03-2019 10:11
Re: Selectieve reactie nr 3789 van Cees... [edit]   ( 657)
Cees-Rotterdam -- 20-03-2019 10:16
Re: Selectieve reactie nr 3789 van Cees... [edit]   ( 597)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 20-03-2019 23:21
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 649)
Ben (Utrecht) ( 2m) -- 19-03-2019 09:19
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 636)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 19-03-2019 20:06
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 632)
Ben (Utrecht) ( 2m) -- 20-03-2019 11:56
Re: Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI   ( 986)
Martijn(Rozenburg) -- 19-03-2019 16:27
Niet alle vragen beantwoord   ( 693)
Bart (Abcoude) -- 20-03-2019 23:30
Misschien een nieuw antwoord. 😉   ( 594)
Jordi (Arnhem/Ruurlosebroek) -- 11-04-2019 10:36
Re: Misschien een nieuw antwoord. 😉   ( 666)
Paul (Odijk) -- 12-04-2019 20:06