Kritiekpunten

Bericht van: Paul (Odijk) , 07-03-2019 13:54 

De conclusie van Theo Brandsma is dat de waargenomen verschillen in maximumtemperatuur vóór en na 1950, vooral komen door de overgang van pagode naar Stevenson-hut. Vanwege inderdaad microklimaat-werking. Bij de minimumtemperatuur is juist de verplaatsing veel belangrijker geweest.Er wordt verder geconcludeerd dat de eerder gemaakte correcties (volgens de percentielmethode) verantwoord zijn. De parallelmetingen in de periode 2016-2018 vertonen verschillen in dezelfde ordegrootte als bij de eerste parallelmetingen in de periode 1947-1950. De vergelijking tussen meetlocaties in de periode 2003-2005 biedt ook geen aanleiding tot verdere aanpassingen voor deze factoren.Nu volgt er nog wel onderzoek naar de mogelijkheden van weersafhankelijke homogenisatie. Dit wordt gecompliceerd door het feit dat de meetreeksen van zonneschijn/bewolking en wind ook inhomogeniteiten vertonen. Er moet ook nog een correctie komen voor de verlaging van de meethut van 2,2 naar 1,5 meter rond 1960. Het homogeniseren van de reeks van De Bilt is dus nadrukkelijk work in progress.Voor klimaatonderzoekers heeft het KNMI aanbevolen om de tussenresultaten uit 2016 te gebruiken, omdat die te prefereren zijn boven de ruwe gegevens. De huidige versie van de homogene reeks wordt te zijner tijd vervangen door een nieuwe versie met meer verbeteringen. Een kritiekpunt van Crok e.d. is de suggestie dat het homogeniseren naar de huidige reeksen, impliceert dat er nu 'perfect' gemeten wordt. Dat is niet zo, het gaat om zo verantwoord mogelijk te kunnen vergelijken. Je moet daarvoor corrigeren voor alle niet-natuurlijke invloeden in de gegevens. Net zoals het CBS in cijfers over de economie bijvoorbeeld ook (zelfs historisch) corrigeert voor veranderingen in bijvoorbeeld bevolkingsopbouw.

Wie 0,1 graad nauwkeurigheid pretendeert, mag daarop aangesproken worden.

Dergelijke nauwkeurigheid kan niet hard gemaakt worden gezien:

1. Kunstmatige, abrupte overgangen tussen de maanden.
2. Onevenwichtigheden binnen een maand.
3. Geen rekening houden met de meteorologie.
4. Zwaartepunt van de maximale correcties ligt in augustus in plaats van in juni. 

(conclusies Michiel (Bunnik)).

Punt 4 uit het rapport van de onderzoekers vind ik verdacht:

Er is een statistische reden die de homogenisatie in De Bilt verdacht maakt. Het percentage tropische dagen (dagen warmer dan 30°C) in de periode vóór de wijziging (1906-1951) ten opzichte van erna (1951-2016) zakt in De Bilt veel verder dan bij de overige vier hoofdstations in Nederland (De Kooy, Beek, Eelde en Vlissingen). Na homogenisatie bedraagt dat percentage bij de overige vier hoofdstations tussen de 35 en 39% terwijl het in De Bilt zakt naar 26%. Deze verschillen zijn niet genoemd door het KNMI.

Goed in ieder geval dat het een project in ontwikkeling is. Ben benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek met de pagodehut.

Een andere opmerking nog: waarom is er niet gehomogeniseerd vóór 1901? De Bilt als waarnemingsplaats is zoals bekend al in gebruik vanaf 1897. Waar ik in verband hiermee ook maar geen duidelijkheid over krijg is wanneer nu precies begonnen is met metingen met de pagode. Lijkt me sterk vanaf 1 januari 1901. 

Edit: rapport van de onderzoekers https://klimaatgek.nl/document/De%20homogenisatie%20van%20De%20Bilt%20def.pdf geeft aan dat al in 1897 begonnen is met de pagode.

Tenslotte: de homogenisatietabel ontbreekt in het begeleidende KNMI-rapport. Zou niet mijn stijl zijn, zachtst gezegd.

 

 https://www.weerwoord.be/m/2227727


Rapport KNMI 1954 over parallelmetingen:

http://publicaties.minienm.nl/documenten/nauwkeurigheid-en-betrouwbaarheid-van-temperatuur-en-vochtigheidsbepalingen-in-buitenlucht-met-behulp-van-kwikthermometers-precision-and-reliability-of-open-air-temperature-and-humidity-measurements-with-mercury-thermometers

Bericht laatst bijgewerkt: 11-03-2019 08:53

Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI   ( 4438)
Marc (Haarlem) -- 07-03-2019 08:53
Hebben wellicht een punt   ( 1511)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 07-03-2019 09:12
Re: Hebben wellicht een punt   ( 1294)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 07-03-2019 09:22
Re: Hebben wellicht een punt   ( 1107)
Oud-Gebruiker <ID-1912> -- 07-03-2019 10:07
Re: Hebben wellicht een punt   ( 921)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 11:02
Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 1150)
sebastiaan (bussum) -- 07-03-2019 11:10
Re: Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 880)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 11:18
Re: Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 860)
Gerhard (Vaassen) ( 15m) -- 07-03-2019 11:26
Re: Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 1253)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 13:45
Re: Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 877)
Gerhard (Vaassen) ( 15m) -- 07-03-2019 14:02
Re: Deze homogenisatie is de eerste stap   ( 757)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 14:25
Re: Hebben wellicht een punt   ( 823)
Oud-Gebruiker <ID-1912> -- 07-03-2019 11:48
Re: Hebben wellicht een punt   ( 723)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 14:09
Niet betrouwbaar   ( 725)
sebastiaan (bussum) -- 07-03-2019 17:48
Re: Niet betrouwbaar   ( 833)
Rob (Westland) -- 07-03-2019 18:22
Correcte analyse   ( 1017)
Marcus (Sleidinge) ( 6m) -- 07-03-2019 12:00
Ontzettend erg eigenlijk   ( 996)
Oud-Gebruiker <ID-1912> -- 07-03-2019 12:09
aanvulling   ( 836)
Oud-Gebruiker <ID-1912> -- 07-03-2019 12:21
Het blijft op zich gewoon erg vreemd   ( 893)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 07-03-2019 12:28
Re: Het blijft op zich gewoon erg vreemd   ( 865)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 07-03-2019 12:39
Klopt!   ( 740)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 07-03-2019 12:42
Ik zie het verband niet zo.   ( 875)
Jorge (Middelburg) -- 07-03-2019 13:00
Totaal niet mee eens   ( 886)
Ronald (Groningen) -- 07-03-2019 13:27
  eens !  
Oud-Gebruiker <ID-1912> -- 08-03-2019 13:22
Artikel van Frans Dijkstra in Meteologica   ( 1032)
Paul (Odijk) -- 14-03-2019 19:59
Interessante reeks vragen   ( 1081)
Chris vd Bos (Vijfhuizen) -- 07-03-2019 09:20
Interessant is dat ze wel degelijk een groot verschil meten   ( 1004)
Lennart (Ottersum) ( 14m) -- 07-03-2019 09:23
  Inderdaad, stuur maar op naar een vakblad  
Ruben (Ås, nabij Oslo, Noorwegen) ( 53m) -- 07-03-2019 16:19
Is de correctie destijds zelf wel gepeerreviewed?   ( 1772)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 07-03-2019 16:24
Nee, want dit is toegepast werk   ( 704)
Ben (Lelystad) ( 13m) -- 09-03-2019 14:22
Heel goed nieuws   ( 1149)
Seppie (Buren GLD.) -- 07-03-2019 09:28
Kan ook andersom, hebben we nu meer hittegolven. Volstrekt logisch.   ( 1049)
Jorge (Middelburg) -- 07-03-2019 10:19
Dat laatste was de hoofdreden (edit)   ( 946)
sebastiaan (bussum) -- 07-03-2019 10:38
Het zijn niet alleen de hittegolven, er is meer aan de hand   ( 835)
Seppie (Buren GLD.) -- 07-03-2019 18:50
Opwarming september vooral laatste 20 jaar   ( 873)
Jan (Workum, FRL) -- 07-03-2019 18:58
Uit 2016 het verdiepingsforum   ( 1385)
Paul (Odijk) -- 07-03-2019 09:36
Re: Uit 2016 het verdiepingsforum   ( 853)
Bart (Abcoude) -- 07-03-2019 12:34
Re: Uit 2016 het verdiepingsforum   ( 800)
Paul (Odijk) -- 07-03-2019 13:16
Staan te dicht bij elkaar   ( 629)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 07-03-2019 18:01
Re: Staan te dicht bij elkaar   ( 728)
Paul (Odijk) -- 07-03-2019 20:06
In Meteorologica van maart artikel over parallelmetingen met pagodehut   ( 1219)
Ben (Lelystad) ( 13m) -- 07-03-2019 10:36
reconstructie pagodehut   ( 826)
Bart (Abcoude) -- 07-03-2019 12:17
De metingen zijn al voltooid en resultaten bekend   ( 833)
Ben (Lelystad) ( 13m) -- 07-03-2019 12:22
Re: De metingen zijn al voltooid en resultaten bekend   ( 812)
Bart (Abcoude) -- 07-03-2019 12:58
Verschillen in Tx vooral door overgang pagode-stevensonhut   ( 851)
Ben (Lelystad) ( 13m) -- 07-03-2019 13:18
Kritiekpunten   ( 1069)
Paul (Odijk) -- 07-03-2019 13:54
KNMI is al bezig & gebruikte methode vooral voor extreme waarden   ( 1077)
sebastiaan (bussum) -- 07-03-2019 10:45
Dat homogeniseren heb ik nooit een goed idee gevonden   ( 828)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 07-03-2019 12:25
Re: Dat homogeniseren heb ik nooit een goed idee gevonden   ( 637)
Dirk(Melsele) ( 6m) -- 07-03-2019 15:24
Re: Dat homogeniseren heb ik nooit een goed idee gevonden   ( 693)
Marcus (Sleidinge) ( 6m) -- 07-03-2019 15:34
Dat is nu net het punt   ( 648)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 07-03-2019 15:46
Re: Dat homogeniseren heb ik nooit een goed idee gevonden   ( 597)
Cees-Rotterdam -- 17-03-2019 21:54
Re: Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI   ( 805)
Carlos (Vaals) ( 251m) -- 07-03-2019 13:02
Jij zegt dus dat een heterogene reeks homogener is dan een gehomogenis   ( 783)
Ruben (Ås, nabij Oslo, Noorwegen) ( 53m) -- 07-03-2019 13:57
Re: Jij zegt dus dat een heterogene reeks homogener is dan een gehomog   ( 694)
Carlos (Vaals) ( 251m) -- 07-03-2019 14:36
Re: Jij zegt dus dat een heterogene reeks homogener is dan een gehomog   ( 550)
Carlos (Vaals) ( 251m) -- 18-03-2019 16:14
Re: Jij zegt dus dat een heterogene reeks homogener is dan een gehomog   ( 551)
Carlos (Vaals) ( 251m) -- 19-03-2019 19:47
Het jaar 1912 lijkt een goed voorbeeld waar het fout is gegaan   ( 1085)
Andre (Hengelo(O)) -- 07-03-2019 20:11
Al bij 0,5° correctie   ( 835)
Jan (Workum, FRL) -- 07-03-2019 20:24
Re: Het jaar 1912 lijkt een goed voorbeeld waar het fout is gegaan   ( 767)
Vincent (NO Brabant) ( 12m) -- 08-03-2019 01:45
Re: Het jaar 1912 lijkt een goed voorbeeld waar het fout is gegaan   ( 1356)
Bart (Abcoude) -- 08-03-2019 10:18
Vragen hierover in de Tweede Kamer door Baudet   ( 954)
Paul (Odijk) -- 08-03-2019 19:04
Re: Vragen hierover in de Tweede Kamer door Baudet   ( 843)
Rob (Westland) -- 09-03-2019 07:24
Re: Beetje sneue figuur wordt hij wel   ( 850)
Cees-Rotterdam -- 09-03-2019 08:31
Re: Beetje sneue figuur wordt hij wel   ( 715)
Daniel (Amsterdam-Zuidoost) -- 09-03-2019 16:19
Wordt?   ( 694)
Jorge (Middelburg) -- 11-03-2019 09:51
Re: Wordt?   ( 665)
Cees-Rotterdam -- 11-03-2019 20:42
Re: Beetje sneue figuur wordt hij wel   ( 713)
Paul (Jaarsveld, Utrecht) ( 1m) -- 11-03-2019 13:33
Re: Vragen hierover in de Tweede Kamer door Baudet   ( 612)
Andre (Hengelo(O)) -- 11-03-2019 21:08
Re: Vragen hierover in de Tweede Kamer door Baudet   ( 653)
Arend (Hengelo Ov.) -- 11-03-2019 21:39
Hoe deden ze dat in Ukkel?   ( 843)
Bart (Abcoude) -- 09-03-2019 14:32
Re: Hoe deden ze dat in Ukkel?   ( 754)
Thomas (Heusden-Zolder) -- 13-03-2019 12:27
Interview met een van de onderzoekers   ( 1025)
Paul (Odijk) -- 14-03-2019 14:51
Re: Interview met een van de onderzoekers   ( 884)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 14-03-2019 15:33
Flevoland bestond vroeger nog niet....   ( 565)
Jordi (Arnhem/Ruurlosebroek) -- 11-04-2019 10:22
Re: Flevoland bestond vroeger nog niet....   ( 573)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 11-04-2019 18:06
Re: Flevoland bestond vroeger nog niet....   ( 619)
Wilfred (Homoet) ( 7m) -- 14-04-2019 08:55
  Pijnlijke grafiek voor het KNMI...  
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 14-03-2019 18:13
Re: Interview met een van de onderzoekers   ( 642)
Arend (Hengelo Ov.) -- 14-03-2019 19:11
Is de bewering op 9:05 wel juist?   ( 744)
Andre (Hengelo(O)) -- 14-03-2019 20:23
Re: Is de bewering op 9:05 wel juist?   ( 625)
Paul (Odijk) -- 14-03-2019 20:33
Standaardisatie, homogenisatie   ( 727)
Bart (Abcoude) -- 14-03-2019 23:19
Re: Standaardisatie, homogenisatie   ( 644)
Paul (Odijk) -- 15-03-2019 09:27
volgens deze onderzoeker wordt hij geboycot door het KNMI   ( 666)
aaldrik (doetinchem) -- 16-03-2019 16:49
Sinds wanneer is Weerwoord geen main stream media?   ( 684)
Henk L. (Groningen) -- 17-03-2019 00:41
Re: Uitspraken van Baudet werd ook onze HD (KNMI) te gortig!   ( 887)
Opsurfer (Wilhelminaoord-Dr) -- 17-03-2019 14:09
Re: Uitspraken van Baudet werd ook onze HD (KNMI) te gortig!   ( 652)
Cees-Rotterdam -- 17-03-2019 17:00
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 806)
Cees-Rotterdam -- 17-03-2019 21:51
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 675)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 18-03-2019 06:05
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 716)
Cees-Rotterdam -- 18-03-2019 09:16
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 668)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 18-03-2019 23:52
Re: Gek   ( 649)
Cees-Rotterdam -- 19-03-2019 08:08
Selectieve reactie nr 3789 van Cees...   ( 698)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 19-03-2019 19:44
  Re: 10523  
Cees-Rotterdam -- 20-03-2019 00:25
Re: Selectieve reactie nr 3789 van Cees...   ( 598)
Martijn (Hoogvliet) -- 20-03-2019 10:11
Re: Selectieve reactie nr 3789 van Cees... [edit]   ( 654)
Cees-Rotterdam -- 20-03-2019 10:16
Re: Selectieve reactie nr 3789 van Cees... [edit]   ( 590)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 20-03-2019 23:21
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 645)
Ben (Utrecht) ( 2m) -- 19-03-2019 09:19
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 633)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 19-03-2019 20:06
Re: Tjonge, wat een werelditem.   ( 625)
Ben (Utrecht) ( 2m) -- 20-03-2019 11:56
Re: Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI   ( 980)
Martijn(Rozenburg) -- 19-03-2019 16:27
Niet alle vragen beantwoord   ( 689)
Bart (Abcoude) -- 20-03-2019 23:30
Misschien een nieuw antwoord. 😉   ( 587)
Jordi (Arnhem/Ruurlosebroek) -- 11-04-2019 10:36
Re: Misschien een nieuw antwoord. 😉   ( 661)
Paul (Odijk) -- 12-04-2019 20:06